به گزارش ایرنا به نقل از خبر دریافتی دوشنبه 12 آذرماه روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس در جلسه ای با حضور زهره سامی و رکسانا احتشام ‌زاده، فرزند و نوه استاد علی سامی از اهدای 2400 جلد کتاب این استاد به کتابخانه حافظیه تقدیر شد.
معاون امور کتابخانه‌ها و مشارکت های اداره کل کتابخانه های عمومی فارس در این جلسه، با اشاره به خدمات ارزشمند فرهنگی و تاریخی علی سامی در شهر شیراز و استان فارس، اقدام خانواده وی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: گام ارزنده خانواده سامی در محقق‌ ساختن نیت استاد موجب خوشحالی اهل کتاب و پژوهشگران است زیرا زمینه استفاده آنان از این مجموعه پربار در کتابخانه عمومی محقق شده است.
مهدی ظهرابی همچنین از تلاش‌های سوادبه رضایی مسئول کتابخانه حافظیه و دکتر رحیم محمدی برای جذب کتاب‌های این مجموعه به کتابخانه عمومی حافظیه قدردانی کرد.
سرپرست اداره کتابخانه‌ های عمومی شهرستان شیراز نیز عنوان کرد: این مجموعه به همت خانواده این محقق نیک اندیش و بر اساس نیت استاد سامی برای اهدای کتاب‌های به یکی از مجموعه‌های فرهنگی شیراز انجام شده که بر این اساس کتاب ها به کتابخانه عمومی حافظیه که علی سامی خود از دست‌اندرکاران ساخت بنای امروزی آرامگاه حافظ ا‌ست، تعلق گرفت.
فاطمه صفری راد با اشاره به نگارش ده‌ها کتاب با ارزش از سوی مرحوم سامی، نیت وی در واگذاری کتابخانه شخصی برای استفاده عمومی، همیاری وی در بنای کتابخانه شهید دستغیب و کمک مالی او به ساخت این کتابخانه را نشان از برجسته‌ بودن نقش سامی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برشمرد.
مسئول کتابخانه‌های عمومی حافظیه نیز گفت: در وصیتنامه مرحوم علی سامی اشاره شده بود که مجموعه کتاب های ایشان به آرامگاه حافظیه یا دانشکده ادبیات اهدا شود که بنا بر صلاحدید خانواده ایشان و با رایزنی کتابخانه حافظیه، در مجموع زهره سامی دختر و رکسانا احتشامی زاده نوه ایشان، مجموعه ای در حدود 2400 جلد از کتب آن مرحوم را به کتابخانه حافظیه اهدا کردند.
سودابه رضایی با بیان اینکه تلاش بر این است که تا پایان آذرماه کار ثبت کردن این کتاب ها انجام شود، بیان کرد: پس از اتمام کار ثبت این مجموعه، کتاب ها برای استفاده اعضا و پژوهشگران در کتابخانه قرار می گیرند.
استاد علی سامی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه، باستان ‌شناس و رئیس مؤسسه باستان ‌شناسی تخت جمشید بود.
مرمت بخش هایی از آثار باستانی شیراز به سرپرستی وی از جمله همکاری در احیا و ساخت آرامگاه‌های حافظ ، سعدی و شاه شجاع و سرپرستی و همکاری در حفاری‌های تخت ‌جمشید، موزه پارس، مسجد جامع عتیق شیراز و آرامگاه خواجوی کرمانی و نگارش بیش از سی جلد کتاب از جمله «شیراز شهر جاویدان»، «نقش ایران در فرهنگ اسلامی»، «مقام دانش در ایران باستان» و... از جمله اقدامات وی است.
وی سال ۱۲۸۹ شمسی چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۶۸ درگذشت.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.