به گزارش ایرنا، الگوهای مختلفی برای اقتصاد در نظر گرفته شده که یکی از آنها، اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است، بازاری که بخش خصوصی عرضه و تقاضا را در آن مشخص خواهد کرد، در این بازار نقش قابل توجه ای را بنگاه های اقتصادی خصوصی ایفا می کنند.
واحد های اقتصادی در قالب بازار آزاد، فعالیت های خود را در 2 بخش داخلی و بازار های صادراتی دنبال می کنند، در گام نخست اقدام به تولید و اغنای بازار های داخلی می کنند پس از آن توسعه فعالیت ها در بازارهای بین المللی را پی می گیرند در این میان اولین و مهمترین ترین ویژگی که صادرات دارد، ورود ارز به کشور و تزریق آن به چرخه اقتصادی است.
بنگاه های خصوصی، مولد پویایی اقتصاد اند و برای توسعه اقتصادی باید حمایت های مختلفی از آنها صورت گیرد با همین رویکرد، سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف حمایت از صنایع تولیدی و رونق تولید و اشتغال، برنامه هایی را ارایه کرده است.
اهم این برنامه های حمایتی شامل، طرح یارانه دستمزد است که این طرح، طرحی کوتاه مدت و برپایه اشتغال جوانان دانش آموخته اما بیکار است، دیگری طرح توسعه اشتغال در بخش صنعت است که در 2حوزه صنایع کوچک، خوشه‌های صنعتی اشتغالزا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی استوار است.

**تنها صنعت خودرو از حمایت های یارانه ای برخوردار است
نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد ارایه یارانه به صنعتگران گفت: بخشی از یارانه های صنعت به صنعتگران اختصاص داده شد لیکن تنها صنعت خودرو از آن بهره مند شده است.
بهرام پارسایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 200 میلیارد تومان یارانه تولید بود که تنها به حوزه صنعت خودرو اختصاص داده شد و سایر صنایع به سبب اینکه بعد از صنعت خودرو قرار گرفته اند از عدم پرداخت یارانه ها متضرر شده اند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعطیلی برخی از واحدهای اقتصادی یکی از مصادیق بارز متضرر شدن بنگاه های اقتصادی از عدم پرداخت یارانه هاست البته در استان فارس با توجه به اینکه در گذشته رویکردها به حوزه کشاورزی بیشتر از صنعت بوده، این حوزه در فارس همچنان با عدم توسعه مواجه است.
وی تاکید کرد: اگر مشکلی وجود داشته باشد باید با دیدگاه ملی نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنیم زیرا تولید و اشتغال بخشی از منافع ملی است.

** آنگونه که باید از صنعتگران حمایت نمی شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در مورد حمایت از واحدهای تولیدی به ایرنا بیان داشت: هیچ زمینه ای برای حمایت از صنعتگر و تولید کننده وجود ندارد اما واردات، رانت و سوء استفاده از واحدهای تولیدی مواردی است که بعضا در چرخه صنعت مشاهده می شود و زمینه برای برخی از افرادی که قصد حرکت در این مسیر را دارند باز است اما شرایط برای تولید کنندگان و صنعتگران آن گونه که باید باز نیست.
جمال رازقی اضافه کرد: برخی با ایجاد موسسه های مالی و اعتباری، با جذب سرمایه های مردم و خارج کردن این سرمایه از چرخه پولی و مالی باعث شدند تا رونق از کسب و کار خارج شود و سرعت گردش پول و حجم نقدینگی در جامعه و به ویژه حوزه تولید کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر چه دولت برای جبران زیان افرادی که از این موسسه ها متضرر شده اند از طریق پرداخت از بیت المال مشکل مالی آنها را برطرف کرد اما برخی از صنعتگران به دلیل دریافت تسهیلات کوتاه مدت، میان مدت و بدهی های معوقه در این زمینه، هم اینک در زندان بسر می برند.
رازقی افزود: این بدهی های معوق مروبط به سیاست گذاری های نادرست اعمال شده است و این در‌حالی است‌که در نقطه مقابل شاهد افزایش واردات در تمامی حوزه ها هستیم.
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار کشور، همچنین در مورد وضعیت صادرات و واردات بیان کرد: هیچ خبری از ارز چهار هزار و 200 تومانی نیست و کالایی با این ارز به بازار های کشور وارد نشده است و این در حالی است که نه تنها صادرات بلکه تولید و صنعت رونق به خود ندیده اند.
رازقی افزود: حال با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه محصولات، اگر یک تولید کننده صنایع غذایی، قیمت تمام شده محصول خود را گران تر کند آیا دستگاه های حکومتی به سراغ این تولیده کننده خواهند رفت یا خیر؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس همچنین در مورد تزریق نقدینگی به چرخه اقتصاد اظهار داشت: برخی از منابع غیر رسمی بیان کرده اند که 370 میلیارد ریال به سپرده گذاران موسسه های مالی غیر رسمی پرداخت شده آیا این پول نمی توانست نسخه شفا بخشی برای اقتصاد و زمینه سازی برای توسعه فعالیت های اقتصادی در ایران و به ویژه در حوزه صنعت باشد؟
رازقی ادامه داد: این حجم از نقدینگی اگر به اقتصاد تزریق می شد می توانست تقویت کننده زیر ساخت های اقتصادی کشورمان باشد.

** شمار تولید کنندگان بسیار بیشتر از مصرف کنندگان است
مدیر عامل شرکت مبین بتن هم در مورد وضیعت صنعت در استان فارس به ایرنا بیان داشت: عرضه و تقاضا در شهر شیراز به گونه ای است که شمار تولید کنندگان بیشتر از مصرف کنندگان است و همین مساله عاملی برای بر هم خوردن تعادل در چرخه اقتصادی تولید کنندگان است.
محمد صادقی گفت: یکی از راهکارهای حمایت از تولیدکنندگان، صدور مجوز بر اساس نیازسنجی بازار است و این موضوع می تواند تاثیر اساسی در چرخه اقتصادی تولید کنندگان داشته باشد.
وی اضافه کرد: مشکلات داخلی در‌ کنار موانعی که بر سر راه تولید است، بیشتر از تحریم های بین المللی بر اقتصاد تاثیر گذار است و اگر در پی توسعه تولید در تمام سطوح اقتصادی جامعه هستیم باید مشکلات داخلی را ریشه کن کنیم.
صادقی، همچنین در باره پاره ای از موانع داخلی که موجب کُند شدن چرخه تولید شده است، گفت: عدم تخصص گرایی در مدیریت واحدهای اقتصادی فعال در حوزه کانی های غیر فلزی باعث شده تا معادن مختلفی در استان فارس و شهر شیراز به دلیل کاهش تولید، مبادرت به تعدیل نیروی انسانی کنند.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.