به گزارش ایرنا ، مهناز کاشی شنبه 10 آذرماه در جمع خبرنگاران در شیراز عنوان کرد: منابع بانکی برای اعطای تسهیلات به مددجویان بهزیستی قرض الحسنه است اما این تسهیلات با روندی واحد به مددجویان داده نمی شود.
وی با اعلام اینکه 15 بانک برای اعطای تسهیلات به مددجویان بهزیستی به عنوان عامل شناخته می شوند، بیان داشت: برخی بانک ها بر اساس رویه مشخصی اقدام به پرداخت وام نمی کنند.
کاشی همچنین با اشاره به خدمات رسانی به مددجویان در سازمان بهزیستی ابراز داشت: بهزیستی در حوزه اشتغال تسهیل‌گر است و وظیفه اش ایجاد شغل نیست.
مدیرکل دفتراشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور با بیان اینکه آموزش مهارت‌های فنی، کسب و کار و مهارت های زندگی از جمله وظایف بهزیستی در قبال مددجویان است، افزود: این سازمان سالانه متعهد است 50 هزار شغل برای مددجویان سراسر کشور ایجاد کند که سهم استان فارس از این رقم 2هزار و 734 شغل است.
این مقام مسئول ابراز داشت: به طور معمول افراد 18 تا 50 سال که مراحل آماده سازی شغل را طی کرده باشند، در اولویت اشتغال قرار دارند.

** یک و نیم میلیون نفر مددجو جویای کار هستند
وی تعداد متقاضیان اشتغال تحت پوشش این سازمان را یک و نیم میلیون نفر از چهار و نیم میلیون نفر مددجوی این سازمان برشمرد.
کاشی با بیان اینکه همه افرادی که به نوعی دارای معلولیت هستند، توانمندی های دیگری نیز دارند که برای کارآفرینی مفید است، گفت: فرهنگ کار و عدم خودباوری معلولین و جامعه درباره توانمندی آنان در موقعیتی است که نیاز به حمایت دارد و چنانچه افزایش یابد به راحتی می توان معضل اشتغال آنان را حل کرد.
مدیرکل دفتر اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور ابراز داشت: مددجویان بهزیستی باید فرایند آماده‌سازی شغلی را طی کنند تا مورد حمایت قرار گیرند و از اعتبار منابع سالیانه این نهاد که 600 میلیارد تومان در سال جاری است برای ایجاد اشتغال بهره‌مند شوند.
کاشی ادامه داد: یارانه ارتقای کارایی ویژه معلولان است و در اختیار کارفرمایانی قرار خواهد گرفت که معلولان را به مدت 5 سال استخدام کنند.
وی در همین زمینه افزود: یک تا دو مشوق یارانه‌ای در اختیار این کارفرمایان قرار می‌گیرد تا روند اشتغال‌زایی برای خانواده بهزیستی هموارتر شود.
کاشی اعلام کرد: از منابع صندوق توسعه ملی، 500 میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص خواهد یافت که تا سقف 6 میلیارد تومان به کارفرمایانی که در استخدام معلولان پیشگام می‌شوند، تعلق می‌گیرد.
مدیرکل دفتر اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور اضافه کرد که با توجه به افزایش آسیب های اجتماعی سالانه 25 تا 30 هزار نفر به جمعیت معلولان افزوده می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد بازارچه های دائمی تولیدات معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی اجازه فعالیت اقتصادی ندارد اما سامانه های مختلف نسبت به بازاریابی و فروش تولیدات مددجویان می‌کنند و هر سال دستکم 300 بازارچه خیریه در کشور برای فروش محصولات مددجویان بهزیستی برپا می‌شود.
همچنین مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه هفت بانک استان فارس برای پرداخت تسهیلات به مددجویان متعهد شده اند، افزود: برخی از این بانک‌ها همکاری مناسب را در ارائه خدمات به مددجویان ندارند.
سید مرتضی موسوی بیان داشت: مجموع اعتبارات تسهیلات اشتغالزایی امسال بهزیستی استان فارس 59 میلیارد و 400 میلیون تومان است که از این میزان 32 میلیارد و 400 میلیون تومان آن مربوط به تبصره قانون بودجه و 27 میلیارد تومان آن نیز مربوط تسهیلات اشتغالزایی روستایی است.
وی افزود: استان فارس در سه سال گذشته رتبه نخست کشور را در اشتغالزایی مددجویان داشته است و در این زمینه تنها در سال گذشته با توجه به اینکه تعهد ایجاد دو هزار و 500 شغل را بر عهده داشت، سه هزار و 597 شغل ایجاد کرد.
مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه این سازمان متعهد است در سال جاری دو هزار و 734 شغل ایجاد کند، گفت: تاکنون بیش از دو هزار شغل محقق شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از رسیدن به بیش از سه هزار 600 شغل تا پایان سال است.
موسوی بیان کرد: بهزیستی فارس برای ساماندهی اشتغال مددجویان اقدام به ایجاد موسسه‌های خیریه اشتغالزایی کرده است و در این زمینه این مراکز از سال 1395 نیز در شهرهایی همچون شیراز، داراب، لار، لامرد و فراشبند راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد معلولان استان فارس در حال حاضر 128 هزار معلول است، ابراز داشت: بیش از پنج هزار نفر از معلولان متقاضی اشتغال هستند که امید است با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی و طرح‌های حمایتی طی چند سال 80درصد نیاز به اشتغال را تامین کنیم.
موسوی همچنین درباره کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را استخدام می‌کنند، گفت: در هشت ماه سال 97 دو میلیارد و 180 میلیارد تومان حق بیمه برای سه هزار و 157 مددجو شاغل در این کارگاه‌ها پرداخت شده است.
12 آذرماه مصادف با 3 دسامبر روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.