به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین که شامگاه شنبه برگزار شد، گفت: منوچهر کیانی نویسنده‌ای نامدار است که با کاشتن نهالی در ایل قشقایی، درختی تنومند پروراند.
صابر سهرابی با بیان اینکه توجه به فرهنگ بومی و اقوام وظیفه بزرگ و خطیر متولیان فرهنگ است، از این پاسداشت با عنوان نقطه عطفی در این مسیر یاد کرد.
وی افزود: سیزدهمین نشان مفاخر فارس به این نویسنده نام‌آشنای قشقایی اهدا می‌شود؛ چراکه خدمات وی به پژوهش های ایل قشقایی از او چهره‌ای تکرارنشدنی در استان فارس و فرهنگ اقوام ساخته است.
عضو هیات امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ ایلات بخش مهمی از فرهنگ ایران است، رمز ماندگاری این نویسنده را زندگی در سیه‌چادر‌های عشایری دانست.
داریوش نویدگویی افزود: کیانی، تنها یک پژوهشگر نیست؛ بلکه شاعر، عکاس و ناشری است که سال ها با بیابان گردی فرهنگ ایل را زنده نگه داشته است.
وی ابراز داشت: از خدماتی که زنده یاد بهمن بیگی به فرهنگ عشایر ایران کرد،یکی، همین کشف استعداد‌هایی همچون دکتر کیانی بود.
این ناشر بین‌المللی با بیان اینکه فرهنگ ایل قشقایی فرهنگی بین المللی است، افزود: جوانان ایل باید به فرهنگ خود افتخار کنند و نگذارند عطر سیه چادرها از فرهنگ ایران و فارس فراموش شود.
همچنین استاد دانشگاه و رئیس مرکز حافظ شناسی نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ های چیره، اشتهای زیادی برای بلعیدن فرهنگ های کوچک دارند، این اتفاق را خطری جدی خواند که فرهنگ اقوام را تهدید می کند.
دکتر کاووس حسنلی اظهار داشت: آیین های بومی و موسیقی های قومی، این همه هنرهای برانگیزاننده محلی، روز به روز کم رمق می شوند و بسیاری در این خشکسالی به نفس نفس افتادند.
وی با بیان اینکه باید با هوشیاری برای بیماری هر آیین، دارویی پیدا کرد، گفت: باید برای هر واژه ای که در هر فرهنگ می میرد، سوگواری کرد و برایش مراسم ختم گرفت.
حسنلی با تأکید بر اینکه هیچ کس در ایران غریبه نیست و همه اقوام در سرافرازی ایران سهمی دارند، ابراز داشت: اگر چشمه های فرهنگ های بومی نجوشند، دریای فرهنگ و تمدن ایران هم خواهد خشکید؛ بنابراین پاسداشت کیانی ها و پرداختن به زوایای فرهنگ، بازسازی این چشمه ها و بهسازی رودخانه هایی است که دریای فرهنگی ایران را ساخته است.
منوچهر کیانی نیز در با بیان اینکه ایل قشقایی خود را از ایران و فارس جدا نمی‌داند، تاکید کرد: تاریخ نشان می دهد سنگی نیست که از خون اجداد ما در این سرزمین رنگین نشده باشد.
این نویسنده و پژوهشگر ایل قشقایی ابراز داشت: تا امروز ١٤٥ کتاب از مؤلفان ایل منتشر شده است؛ در حالی که پیش از انقلاب یک سطر هم درباره ایل قشقایی منتشر نشده بود.
وی بیان داشت: من یک کلمه از خودم و زندگی شخصی ام ننوشته ام در کتاب هایم هیچ کدام داستان سرایی نیست و حاصل نیم قرن پژوهش من است.
منوچهر کیانی قشقایی متولد 1319 از سال 1338 در مدارس ابتدایی، متوسطه، مراکز تربیت معلم، و دانشگاههای مختلف به تدریس اشتغال داشته است. او تحصیلات خود را در تهران در رشته ژئومورفولوژی و دکترای خود را در رشته جامعه شناسی گرایش اتنوگرافی از دانشگاه باکو به پایان رساند و در حین تدریس به پژوهش در حوزه فرهنگ عشایر قشقایی پرداخت.
مدیریت انتشارات کیان نشر، مسئول موسسه فرهنگی هنری سمند سهند، صاحب امتیاز فصلنامه ترکی-فارسی ائل سوزو(سخن ایل) از مسئولیتهای فرهنگی و اجتماعی او است. سیه چادرها، گرایلی، کوچ با عشق شقایق، تاریخ مبارزات مردم ایل قشقایی، پرچمدار حماسه جنوب صولت الدوله قشقایی، نگاهی به ایل قشقایی بعد از شهریور 1320، افسانه ها و قصه های مردم ایل قشقایی از آثار شاخص این نویسنده، ناشر و پژوهشگر است.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.