انتخاب شهردار یکی از اولین، اما مهمترین و شاید اصلی‌ترین وظیفه اعضای شورای شهر است که همه منتخبین پنجمین دوره این شورا در جهرم در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود به آن اشاره داشتند و از آن به عنوان وظیفه اولیه ومهم شورا وشاید پیش‌ پا افتاده ‌ترین وظیفه شورا در قیاس با سایر وظایف یاد می‌کردند.
پیش از انتخابات شوراها در اردیبهشت ماه 96، نامزدهای انتخابات شورا غالبا از عملکرد شورای چهارم و شهرداری ابراز نارضایتی می‌کردند و با انتقادات بسیار به این مجموعه، تنها راه خروج از این اوضاع را ورودشان به صدر عرصه تصمیم‌گیری کلان شهری و تکیه ‌زدن بر صندلی‌های شورای شهر می‌دانستند تا اینکه با آرای مردم، هفت منتخب بر کرسی پنجمین دوره شورای شهر اسلامی شهر جهرم تکیه زدند.
طبیعی بود که این افراد برای ایفای اولین وظیفه خود که انتخاب شهردار بود با چالش‌هایی جدی مواجه شوند.
بیش از چهارماه از تشکیل شورای شهر جهرم می‌گذشت که خبر رسید که اعضای شورا پس از حرف و حدیث‌ها و اختلاف نظرات بر سر انتخاب شهردار، حسین قائدی، شهردار زرقان شیراز را با چهار رأی موافق و سه رأی مخالف به عنوان شهردار جهرم برگزیده‌اند.
این انتخاب با وجود آنکه گفته شد با بررسی‌ها و جلسات و مشورت‌های اعضای شورای شهر صورت گرفته به سرانجامی نرسید. پس از چندی در نامه ‌ای که از استانداری فارس به عنوان مرجع تأیید کننده حکم انتصاب شهردار جهرم به شورای این شهر ارسال شد،موضوع در پیچ و خم اداری افتاد.
در این نامه اعلام شد تا زمان رسیدگی و تعیین تکلیف حکم قطعی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان استانداری فارس و واحدهای تابعه درباره حسین قائدی که در محکمه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری کشور مطرح است، امکان اظهار نظر قطعی در مورد شرایط احراز و صدور حکم انتصاب نامبرده مقدور نیست.
در این نامه از شورای شهر جهرم خواسته شده بود برای خروج از بلاتکلیفی ظرف مدت 48 ساعت فرد دیگری را برای تصدی این پست معرفی کنند.
مهلت 48ساعته دو ماه به درازا کشید تا مجدداً با همان اکثریت آرای چهار به سه اعضای شورای شهر جهرم، عباس منزه، ‌شهردار سابق نی‌ ریز فارس به عنوان شهرداری جهرم منصوب شود و همگان امیدوارانه چشم به هدایت منزه، فرهنگی باسابقه نی‌ریزی داشته باشند.
قصه انتخاب شهردار جهرم داشت به فراموشی سپرده می‌شد که خردادماه 1397 ماجرای دستگیری تعدادی از اعضای شورا و کارمندان شهرداری جهرم رسانه‌‌ای شد و رئیس کل دادگستری استان فارس آخر خرداد 97 در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 11نفر از اعضای شورای اسلامی و شهرداری جهرم در یک پرونده تخلف مالی و فساد اداری تحت تعقیب هستند و این پرونده در حال رسیدگی است و اتهام متهمان اختلاس، اخذ رشوه، سندسازی، ایجاد فرایند صوری در معاملات و اعمال نفوذ بر خلاف قوانین است.
علی القاصی مهر گفت: تعدادی از مدیران و کارشناسان شهرداری جهرم و شماری از پیمانکاران و مراجعان به شهرداری در این پرونده به عنوان متهم تحت تعقیب قضایی قرار دارند.
وی افزود: برخی از مدیران مالی شهرداری جهرم و اعضای کمیسیون ماده 5 کارکنان اداره املاک شهرداری، کارپردازان و اعضای شورای اسلامی این شهر نیز از متهمان هستند.
وی اضافه کرد: یکی از افرادی که در این پرونده نقش اصلی داشته است اکنون در بازداشت موقت است و بقیه افراد با قرار وثیقه و تأمین آزاد هستند و پرونده در مرحله تحقیقات قضایی قرار دارد.
گذشته از این، بدهی سنگین بیش از 20میلیاردتومانی شهرداری جهرم به افراد حقیقی و حقوقی و خرابی کارخانه آسفالت جهرم و... نیز بیش از پیش بر حواشی‌های شهرداری جهرم دامن ‌زد.

** استعفای شهردار و انتصاب سرپرست شهرداری
یک ‌سال از شهردارشدن عباس منزه در جهرم ‌گذشت تا اینکه هفته گذشته رئیس شورای شهر جهرم استعفای رسمی شهردار این شهر را اعلام کرد.
به گفته حمید شاکری، عباس منزه چهار بار استعفای خود را در یک ماه اخیر به شورای اسلامی شهر جهرم ارسال و دلیل آن را مشکلات خانوادگی و بازنشستگی اعلام کرده بود.
با پذیرش این استعفا توسط شورای شهر جهرم و با رأی اکثریت اعضا، مسعود مؤمنی از کارکنان شهرداری به‌عنوان سرپرست این تشکیلات معرفی شد.
مؤمنی معاونت مالی و اداری و معاونت خدمات شهری و ریاست سازمان آتش‌ نشانی شهرداری جهرم را در کارنامه خود دارد.
این استعفا این روزها دوباره حرف انتصاب شهردار جدید جهرم را بر سر زبان ها انداخته و طیف‌های مختلف را به گمانه ‌زنی واداشته است.
نام رؤسای فعلی و سابق برخی ادارات شهرستان جهرم و یکی دو کارمند شهرداری از نام‌هایی هستند که این روزها بیش از همه در میان مطلعان ردوبدل می‌شود. هرچند برخی از این افردا، قویاً این سخنان را تکذیب می‌کنند.
کار به جایی رسیده که بیانیه و نامه‌هایی نیز در تأیید یا رد برخی از این افراد در فضای مجازی شهرستان جهرم منتشر می‌شود یا لابی‌هایی نیز برای معرفی این افراد به شورای شهر شکل گرفته است.
هرچند به نظر می‌رسد شورای اسلامی شهر جهرم هنوز گزینه‌ای را برای جلسه با اعضای شورای شهر دعوت نکرده و به استماع نظر گزینه‌ها نرسیده و سکوت همیشگی شورای شهر جهرم فقط بازار شایعات را داغ و داغ‌ تر کرده‌است.

** سایر مسئولان شهرستان چه می‌گویند؟
علیرضا صحراییان، فرماندار جهرم نیز درباره لزوم انتخاب شهردار جهرم گفت: دیگر فرصتی برای آزمون و خطا برای اعضای شورای این شهر وجود ندارد.
وی افزود: لازم است اعضا با همدلی، فردی سالم، جوان، فنی، اجرایی و ترجیحا بومی را برای مدیریت شهر انتخاب کنند.
محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: انتظارات و توقع مردم برای پیشرفت و آبادانی شهر روز به روز افزایش پیدا کرده و می‌طلبد که مدیریت شهری قوی‌تر عمل کند.
وی از آنچه ضعف مدیریت شهری جهرم نامید انتقاد کرد و گفت: این موضوع سبب شده برنامه‌ای برای این شهر اندیشیده نشود؛ شورای شهر پارلمان محلی است و اعضای آن نمایندگان مردم هستند که لازم است شورا نظارت بیشتری بر برنامه‌ها و مدیریت شهری داشته باشد.
وی بیان کرد: لازم است شهرداری و مسئولان یکپارچه و متحد، حرکتی برای تغییر در چهره شهر ایجاد کنند.
حال شهروندان جهرم امیدوارند اعضای شورای شهر جهرم هرچه زودتر به جمع ‌بندی برسند و با انتخاب فردی اصلح، گرهی از مشکلات مدیریت شهری باز کنند.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.