مهدی نعمایی جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قراردادن وسایل و تجهیزات ورزشی به صورت رایگان در اختیار عموم مردم در اماکن عمومی و تشویق افراد به استفاده از این وسایل ورزشی نیز به نوبه خود در شادابی و نشاط جامعه و کاهش بستر جرم موثر است.
وی اظهار داشت: توجه بیشتر به موضوع و محتوا و شیوه اجرای درس تربیت بدنی در مدارس و تأکید بر نقش تربیتی این درس برای دانش آموزان و توسعه و گسترش ورزش عمومی و همگانی درجامعه و توجه به آن به عنوان یک اولویت و نیاز اصلی عموم مردم از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است.
این کارشناس انتظامی گفت: باید توجه داشت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان به ویژه ورزش و تحرکات بدنی از راه‌های پیشگیری از وقوع جرایم در جامعه است.
وی ادامه داد: اگر جوانان به میادین ورزشی کشانده شوند در جلوگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌توان گام‌های ارزنده‌ای برداشت.
نعمایی اظهار داشت: با توجه به اینکه وقوع جرم ریشه در برخی از ویژگی‌های شخصیتی افراد مانند تخلیه نشدن انرژی، بی‌حوصلگی و عصبانیت، پرخاشگری و استرس‌های افراد دارد، انجام ورزش به طور منظم می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی- هورمونی ورزشکاران شود که در نهایت ویژگی‌های شخصیتی جرم‌خیز را کنترل می‌کند.
وی افزود: ورزش با تغییر سطح اکسیژن مغز منجر به تغییر شناخت‌ها و اندیشه‌ها می‌شود و می‌تواند تصمیمات و فعالیت‌ها را در قبال دیگران به‌ویژه خانواده و زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس انتظامی اظهار داشت: افراد از طریق شرکت در فعالیت‌های حرکتی از نظر ذهنی، جسمی و روانی تعادل لازم را کسب می‌کنند و توانایی مقابله با مشکلات وفشار های ناشی از زندگی مدرن را به دست خواهند آورد و همان‌طور که مشخص شده است، جرم نتیجه جمع جبری عوامل مؤثر در بزهکاری است.
نعمایی ادامه داد: امروزه وقتی کارشناسان مباحث اجتماعی درباره شاخص‌های پیشگیری از وقوع جرم بحث می‌کنند، یکی از موضوعاتی که جزء عوامل ثابت پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود بحث ورزش است که نقش اساسی و بنیادی دارد. ورزش علاوه براینکه سبب شادی و نشاط افراد می‌شود فواید سودمندی برای انسان دارد که می‌توان به سلامت روح و روان و جسم که از مهمترین این فواید است، اشاره کرد.
این کارشناس انتظامی اظهار داشت: آموزش‌های همگانی و آموزش والدین و آشناکردن آنان به نقش تربیت بدنی و ورزش در پرورش مطلوب و شایسته فرزندانشان و علاقه‌مندکردن آنان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی وتوجه به این امر مهم که ایجاد فرصت‌های حرکتی بهترین هدیه برای فرزندان است نیز در این راستا ضروری به نظر می رسد.
وی با اشاره به برنامه های درون زندان ها برای بازپروری مددجویان گفت: انجام اقدامات لازم جهت تفکیک بزهکاران و مجرمین حرفه‌ای و اعتیادی، از سایر بزهکاران و اجرای برنامه‌های حرکتی و ورزشی به صورت جداگانه برای هر کدام از آنها، اقدامی موثر برای اصلاح آنها محسوب می شود.
نعمایی گفت: رفع موانع موجود در مسیر ورزش خواهران و توسعه مراکز و فضاهای ورزشی مناسب خواهران از دیگر راهکارهایی است که باید در جامعه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
9910 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.