عملیات اجرایی انتقال گاز به منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس پس از ۹ ماه امروز چهارشنبه نهایی و شرایط بهره برداری این منطقه استراتژیک از گاز طبیعی فراهم شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اجرای این پروژه که مشتمل بر اجرای سه هزار و ۳۱۲ متر خط انتقال گاز ۲۰ اینچ  و ۴۷۰۰ خط تغذیه گاز ۳۰ و ۴۲ اینچ که توسط پیمانکار برنده مناقصه انجام شد و مشتمل بر محوطه‌سازی، ایستگاه تقلیل فشار گاز به ظرفیت ۶۰۰ هزار متر مکعب بر ساعت و طراحی، ساخت و نصب ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب و همچنین تهیه و نصب ایستگاه اندازه‌گیری گاز بوده است.

این گزارش می‌افزاید فشار گاز طی دو مرحله ابتدا از ۱۴۰۰ پوند بر اینچ مربع به ۲۵۰ در ایستگاه تقلیل فشار کاهش یافته و توسط خط لوله تغذیه گاز در درون سایت منطقه منتقل خواهد شد.

گاز مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی لامرد شامل یک انشعاب اصلی  ۲۰ اینچی از خط ۵۶ اینچ سراسری چهارم تامین می‌شود و برای اجرای این پروژه حدود ۳۸۰  میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته کارشناسان مهمترین نکته در اجرای عملیات اتصال گاز (hot tap) تقلیل فشار از ۱۴۰۰ پوند بر اینچ مربع به حدود ۷۰۰ پوند بر اینچ است و این عملیات  مستلزم ریسک پذیری بسیاری است که خوشبختانه با دقت  دست اندرکاران و رعایت همه جوانب ایمنی این مرحله  به نحو احسن توسط متخصصان  به اجرا در آمد.

در حاشیه عملیات انتقال گاز به منطقه ویژه اقتصادی لامرد مدیر عامل این منطقه گفت: تامین خوراک و زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از مهمترین مواردی است که با جدیت پیگیری می‌شود و مساعدت دکتر کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و دکتر سعد محمدی قائم مقام این سازمان و همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر منطقه عملیات ۵ و ۱۰ انتقال گاز، شرکت گاز استان فارس، شرکت مهندسان مشاور نقش اوران توس در این خصوص اثر بخش بوده است.

محمد آشفته آج بیشه افزود: تامین خوراک مورد نیاز صنایع بزرگی که در این منطقه در حال احداث  هستند در زمره تعهداتی است که در قبال سرمایه‌گذاران داشته ایم که خوشبختانه برغم پاره ای چالش ها با همکاری همه بخش ها این مهم به انجام رسید.

بهره برداری از منابع گازی در پارس جنوبی، توسعه صنایع اصلی کشور ، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، ارتقای سطح فناوری بومی، اجرای سیاست‌های توسعه‌ای منطقه ای و اشتغال‌زایی در زمره اهداف استقرار منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیرمجموعه‌های ایمیدرو است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در مجاورت کانون‌های انرژی کشور واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.