یدالله رحمانی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی یکی از طرح های مهمی بود که دولت در سال 96 در چارچوب اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: برای این منظور در کشور 20 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی اختصاص یافت که سهم فارس از این رقم یک هزار و 302 میلیارد تومان تعیین شد.
رحمانی اظهار داشت: در استان ها این تسهیلات بر اساس مطالعات طرح تکاپو که نتیجه آن تعیین رسته های پر اشتغال بود توزیع شد که در هر استان حداقل 10 رسته اولویت دار تعیین شد و به متقاضیان بخش خصوصی که نیازمند تسهیلات برای راه اندازی یکی از این فعالیت ها بودند اختصاص داده می شود.
وی بیان کرد: در اشتغال پایدار روستایی برای ایجاد اشتغال و تولید در مناطق روستایی، عشایری و کم برخوردار مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صنایع صندوق توسعه ملی و معادل آن به شکل ریالی از منابع سیستم بانکی اختصاص یافت که مجموعا حدود 12 هزار میلیارد تومان پیش بینی منابع این طرح بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: تسهیلات اعطایی این طرح که کارمزد آن به طور متوسط 6 درصد تعیین شده بسته به موقعیت مکانی طرح ها از چهار درصد در مناطق محروم تا 10 درصد در نواحی صنعتی و شهرک های صنعتی شهرهای زیر 10 هزار نفر تعیین شده است.
او اضافه کرد: استان فارس نیز از ابتدا در اجرای این طرح به شکل جدی وارد شد و برای هماهنگی این موضوع حداقل 40 جلسه برای تبیین طرح در شهرستان ها و توجیه عوامل اجرایی و نظارتی و هشت جلسه برای هماهنگی مدیران استان ها تشکیل شد.
رحمانی ادامه داد: کمیته های فنی شهرستان ها و استان ها نیز فعال شد که تاکنون 230 جلسه شهرستانی و 54 جلسه استانی تشکیل شده است.
وی گفت: علاوه بر کارگروه تخصصی استان، شورای راهبری اشتغال نیز برای هدایت این طرح به شکل خاصی تشکیل شد که تاکنون 25 جلسه آن برگزار شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود:مجموع اقدامات انجام شده تاکنون به ثبت 20 هزار درخواست در سامانه کارا شده است که این درخواست ها پس از بررسی و پالایش در کمیته فنی شهرستان ها به کمیته فنی استان ارسال می شود.
او گفت: تاکنون هفت هزار و 952 طرح که شامل یک هزار و 943 طرح اشتغال فراگیر و 6 هزار و 9 طرح اشتغال پایدار روستایی است در کمیته فنی بررسی شد که پنج هزار و 841 طرح جمعا مورد تایید این کمیته قرار گرفته و برای طی مراحل بعدی به سیستم بانکی ارسال شده است.
رحمانی افزود: از مجموع طرح های تایید شده، یک هزار و 381 طرح اشتغال فراگیر با برآورد اعتبار 2 هزار و 380 میلیارد تومان و چهار هزار و 406 طرح اشتغال پایدار روستایی با برآورد یک هزار و 521 میلیارد تومان است که با عملیاتی شدن آنها حدود 42 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی ادامه داد: 23 طرح از این طرح ها با توجه به حجم تسهیلات مورد نیاز آنها به کارگروه فنی ملی ارسال شده و مابقی آنها در سیستم بانکی استان در دست بررسی است که متوسط سرانه اشتغال طرح های معرفی شده به بانک های عامل در طرح های فراگیر 83 میلیون تومان به ازای هر اشتغال و در طرح های پایدار روستایی 58 میلیون تومان به ازای هر اشتغال است.
رحمانی گفت: آخرین بررسی وضعیت طرح های معرفی شده به سیستم بانکی نشان می دهد که در طرح اشتغال پایدار روستایی تاکنون یک هزار و 598 طرح با 298 میلیارد تومان به تصویب بانک ها رسیده که اشتغال زایی آنها به تصویب بانک ها رسیده که اشتغال زایی آنها 13 هزار و 266 نفر است.
او افزود: از مجموع طرح های مذکور، یک هزار و 318 طرح موفق به انعقاد قرارداد با سیستم بانکی به میزان 186 میلیارد تومان شده اند که از میان آنها به یک هزار و 270 طرح با اشتغال 11 هزار و 443 نفر موفق به اخذ 163 میلیارد تومان از تسهیلات ابلاغی به استان شده اند.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که سهمیه 360 میلیارد تومان طرح اشتغال پایدار روستایی استان تنها 290 میلیارد تومان نقدینگی به استان پرداخت شده که این نشان می دهد می دهد عملا این مبلغ در حال جذب نهایی است و لازم است در مرحله بعدی، نقدینگی این طرح در اختیار سیستم بانکی قرار گیرد.
رحمانی، از بانک ها خواست که مابقی نقدینگی طرح اشتغال پایدار روستایی هرچه سریعتر به موسسه های عامل در استان ابلاغ شود تا ضمن جذب این منابع در چارچوب های قانونی، برنامه ریزی برای جذب منابع این طرح در سال 97 نیز انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: گزارش ها نشان می دهد که از مجموع طرح های اشتغال فراگیر معرفی شده به سیستم بانکی، 132 طرح با 106 میلیارد تومان و اشتغال یک هزار و 431 نفر به تصویب سیستم بانکی رسیده که از این میان قرارداد 117 طرح با 88 میلیارد تومان تسهیلات منعقد شده و 70 طرح نیز موفق به اخذ 69 میلیارد تومان تسهیلات شده اند.
وی افزود: اصلی ترین دلیل عدم جذب به موقع منابع طرح های اشتغال فراگیر بالا بودن کارمزد تسهیلات آن (16 درصد) در مقایسه با طرح اشتغال پایدار روستایی است و اکثر متقاضیان تمایل دارند که از این تسهیلات استفاده کنند.
رحمانی ادامه داد: امیدواریم در دستورالعمل های امسال اشتغال فراگیر این نقیصه نیز مرتفع شود تا زمینه و شرایط برای جذب هرچه بیشتر این منابع در استان ها فراهم گردد.
او اظهار داشت: از مجموع طرح های ارسالی به کارگروه ملی تاکنون 20 طرح در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی با حدود 241 میلیارد تومان و اشتغالزایی یک هزار و 873 نفر به تصویب کارگروه ملی رسیده و به بانک های عامل ارسال شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: تعدادی از این طرح ها نیز به مرحله تصویب و انعقاد قرارداد با بانک عامل و پرداخت رسیده است.
وی گفت: 21 طرح نیر در کارگروه ملی با تسهیلاتی بالغ بر یک هزار و 278 میلیارد تومان و اشتغال 2 هزار و 410 نفر در دست بررسی است که امیدواریم این طرح ها به تصویب این کارگروه رسیده و برای طی مراحل بعدی به استان منعکس شود.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.