به گزارش ایرنا آیت الله لطف الله دژکام، یکشنبه در جمع بانوان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و فعالان فرهنگی و تبلیغی در شیراز، با بیان اینکه بخش عمده اعضای شورای فرهنگ عمومی هر 2 سال یک بار عوض می‌شوند، افزود: کار فرهنگی عمیق با شورایی که اعضای آن دائما تغییر می کند، شکل نمی گیرد مگر اینکه ما به عنوان نهاد روحانیت یا ولایت، تشکیلات مشخصی داشته باشیم که این تشکیلات به عنوان نهاد اجتماعی نقش آفرینی کند.
امام جمعه شیراز بیان کرد: امروز مسایل بزرگ کشور حل شده است و کسی نمی تواند مثل سال 59 به مرزهای ما حمله کند و به تدریج به مراحلی رسیده‌ایم که قدرت نظامی، سیاسی و رایزنی های منطقه ای و بین المللی ما تثبیت شده است.
وی گفت: هم ‌اکنون زمانی رسیده است که باید به مبانی اجرایی دولت اسلامی و مباحث اجتماعی دیگر، از جمله در حوزه زنان بپردازیم و متاسفانه در زمینه مسایل اجتماعی و فرهنگی بانوان، نظریه پردازی مناسبی صورت نگرفته و چشم انداز صحیحی ترسیم نشده است که بدانیم زن مسلمان در جامعه اسلامی، چه جایگاه و شانیتی دارد و چه باید بکند.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: امروز اگر در خیابان منکری دیدید باید نهی کنید، اما شاید فضای اجتماعی موجود آماده نباشد و جواب لازم را نگیریم، بر این اساس باید حوزه فعالیت افراد را در محیط های مختلف تقویت کنیم تا بار بر دوش یک نفر نباشد.
وی، با تاکید بر اینکه کمرنگ بودن نقش اجتماعی زنان در جامعه موضوعیت ندارد، بیان داشت: این ضعف در میان مردان که شاید فرصت بیشتری برای نقش آفرینی دارند، نیز وجود دارد و به جنسیت فرد بستگی ندارد، بلکه ایراد آنجاست که ساختار اجتماعی و رشد و ارتقای اجتماعی را در جامعه اسلامی ‌رها کرده و تنها به شعاردادن اکتفا کرده‌ایم.
امام جمعه شیراز، در مورد رشد فرهنگ عفاف و حجاب نیز گفت: برخی فعالیت‌ها که به صورت عادی و به عنوان وظیفه سازمانی در نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی یا دیگر حوزه ها، نهادها و ارگانها انجام می دهیم، کافی نیست.
وی افزود: برای تکمیل این فعالیت ها به نیروی داوطلب نیاز داریم زیرا این موضوع باید از درون جامعه بجوشد و جامعه خود، مدافع حریم عفاف و حجاب شود.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: طلبه ها و دانشجویان به عنوان فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه جا نیفتاده اند و صرفا مبانی نظری را فرا گرفته اند اما فعال اجتماعی نیستند در حالیکه آنچه امروز نیاز داریم کارشناس فعال اجتماعی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این پرسش که حضور بانوان در مجامع اداری و اجتماع را چگونه باید سامان داد، بیان داشت: ما پاسخ این گونه پرسش ها را نداریم و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب راهکار بسیاری از مسایلی که در جامعه وجود دارد، تبیین کرده‌اند اما عملی نشده است و ما امروز باید به این درجه از فهم و درک برسیم که راهکارهای رهبری را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: هم ‌اکنون متناسب با مطالبات رهبر معظم انقلاب، نهادسازی، تشکیلات و جریان سازی که بتواند صحبت های رهبری را اجرایی کند، وجود ندارد و حتی نمی‌توانیم صحبت های ایشان را به گفتمان و مطالبه عمومی بدل کنیم بنابراین ضعف از ناحیه خود ماست که رهبری را پذیرفته ایم اما بلد نیستیم برای رهبر کار کنیم.
امام جمعه شیراز بیان داشت: پیش از آنکه بخواهیم در این زمینه گامی برداریم باید یک سازماندهی مناسب داشته باشیم تا بتوانیم وارد فعالیت شویم و فضای کار فرهنگی را متحول کنیم و توقع این است که زنانی که در سنگر حجاب برتر هستند، این مسیر را شروع کنند.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.