مکان: کاتالونیا، اسپانیا/ منبع: آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در درگیری ها در جریان همه پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا 844 نفر زخمی شدند.

روز یکشنبه پلیس اسپانیا سعی کرد با توسل به زور مانع روند رای گیری شود که صدها زخمی به جا گذاشت.

بنا به گزارش‌ ها، پلیس ضد شورش اسپانیا برای متفرق کردن مردمی که برای رای گیری به حوزه‌ ها رفته بودند، از گلوله‌ های پلاستیکی استفاده کرده است. در شهر «خیرونا» پلیس با رای دادگاه، با شکستن در شیشه‌ ای مدرسه‌ ای که حوزه رای گیری بود، تلاش کرد از رای گیری جلوگیری کند.

بدین ترتیب دخالت هزاران پلیس دولت مرکزی اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌ پرسی استقلال کاتالونیا صدها مجروح بر جا گذاشته است. در اغلب شهرهای کاتالونیا میان نیروهای پلیس و شهروندان درگیری‌ های شدیدی رخ داده و در بارسلونا و برخی دیگر از شهرها پلیس برای مقابله با تظاهرات کنندگان خواهان استقلال، از جنگ‌ افزارهای ضد شورش و گلوله‌ های پلاستیکی هم استفاده کرده است.

دولت کاتالان گفت 844 نفر در درگیری های این روز زخمی شده اند.

وزیر کشور اسپانیا گفت که بیش از 12مامور پلیس آسیب دیده اند و سه نفر دستگیر شده اند. او افزود که 92 شعبه رای گیری بسته شد.

انتقاد شدید رهبران اروپایی از خشونت پلیس اسپانیا

به دنبال این خشونت ها، «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک در یک پیام توییتری نوشت: «خشونت هیچ وقت نمی‌ تواند پاسخ باشد. ما هر نوع خشونت را به شدت محکوم می‌ کنیم و بر ضرورت روی آوردن به گفتگوهای سیاسی تاکید داریم.»

نمایندگان حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپا نیز استفاده از نیروی پلیس علیه رای دهندگان در کاتالونیا را اشتباه بزرگ دولت مرکزی اسپانیا توصیف کرده و از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته‌ اند برای حل این مناقشه میانجی‌ گری کند.

«مارتین شولتس» رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان در یک پیام توییتری از بارسلون و مادرید خواسته که فورا در جهت تنش‌ زدایی اقدام کنند و وارد مذاکره شوند.

سیاستمداران شمار دیگری از کشورهای اروپایی نیز خشونت در کاتالونیا را به شدت محکوم کرده و خواهان یافتن یک راه‌ حل سیاسی برای کاهش تنش میان بارسلونا و مادرید شده‌ اند.

«کارلوس پوجدمان» رهبر منطقه کاتالونیا می گوید که این منطقه در پی همه پرسی جنجالی روز یکشنبه که با خشونت همراه بود حق استقلال را به دست آورده است.

او گفت که راه برای اعلام استقلال به صورت یک جانبه باز شده است.

مقام های کاتالان می گویند که 90 درصد رای دهندگان از استقلال حمایت کرده اند. میزان مشارکت در رای گیری 42.3 درصد گزارش شد.

همزمان دادگاه قانون اساسی اسپانیا این رای گیری را غیرقانونی خوانده است. دولت اسپانیا قول داده بود مانع این رای گیری شود چون آن را ناقض قانون اساسی کشور و غیرقانونی می دانست.

ماموران پلیس اسپانیا برگه های رای و صندوق های رای گیری را ضبط کردند و مانع رای دادن بعضی از مردم شدند.

پیشتر با پایان رای گیری، «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا گفت که کاتالان ها برای شرکت در این رای گیری غیرقانونی فریب خورده اند. او این همه پرسی را تمسخر دموکراسی توصیف کرد.

مکان: کاتالونیا، اسپانیا

منبع: آسوشیتدپرس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.