شرکت کنندگان در تظاهرات رام الله، محاکمه مسئولان قتل «نزار بنات» و استعفای محمود عباس را خواستار شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از میدل ایست آی، تظاهرات در رام الله در اعتراض به کشته شدن فعال سیاسی فلسطینی به دست نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان وارد دومین روز خود شد.

طبق گفته خانواده «نزار بنات»، 25 مامور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت 3:30 بامداد پنجشنبه به خانه او حمله کرده، و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید «نزار بنات» کردند. به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌ های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات ارائه نشد.

 

Nizar Banat copy

 

ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌ اش داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ ای مدعی شد که مأموران در حین بازداشت حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که به خشونت و درگیری شدید منجر شد، محاکمه مسئولان قتل «نزار بنات» فعال سیاسی را خواستار شدند.

 

tag_reuters.com_2021_newsml_LYNXNPEH5P084_12021-06-26T181138Z_1_LYNXNPEH5P084_RTROPTP_3_PALESTINIANS-POLITICS-CRITIC

 

تظاهرات کنندگان که خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستند، اعلام کردند تا زمان محاکمه عاملان قتل نزار بنات، به اعتصاب و تظاهرات ادامه می‌ دهند.

 

Nizar-Banat-killed-Getty-e1624552190197

 

در شهر الخلیل نیز راهپیمایی مشابهی برگزار شد که شرکت‌ کنندگان در آن با سر دادن شعار، خواستار مجازات عاملان قتل بنات شدند.

«سامی ابوزهری» عضو جنبش حماس در واکنش به  ترور  «نزار بنات» گفت: ترور فعال و کاندید پارلمان فلسطین که مخالف برخی سیاست‌ های تشکیلات خودگردان بود، نشان می‌ دهد که این تشکیلات چه سیاست خونینی برای تصفیه حساب دارد.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: سرکوب وحشیانه تظاهرات کنندگان در کرانه باختری توسط نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان، اقدامی مجرمانه و نقض آشکار همه قوانین و موازین انسانی است و نشان می‌ دهد تشکیلات خودگردان به دور از همه ملاحظات ملی و اخلاقی رفتار می‌ کند. رفتار نهاد‌های امنیتیِ قانون گریز علیه تظاهرات کنندگان، خبرنگاران و اصحاب رسانه، انحراف از مسیر ملی و اخلاقی است و پیامد‌های خطرناکی در عرصه تحولات فلسطین دارد.

وی افزود: نهاد‌های امنیتی تشکیلات خودگردان باید جنایت علیه فرزندان مان در کرانه باختری را متوقف کنند و کادر رهبری تشکیلات خودگردان مسئول مستقیم این رفتار شرم آور و ننگین است.

«طارق سلمی» سخنگوی جهاد اسلامی هم گفت: نزار بنات یک مبارز ملی بود و ترور آن یک رسوایی سیاسی برای هر کسی می‌ باشد که دستور بازداشت و ضرب و شتم وحشیانه او را صادر کرده است. طارق سلمی در ادامه افزود: بنات، صدایی در برابر فساد، بی عدالتی و تبعیض بود و یاد و صدای او همیشه ماندگار و بلند خواهند ماند.

نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات گسترده رام الله در اعتراض به کشته شدن نزار بنات را بازداشت کردند.

در این تظاهرات، «فادیه البرغوثی» نماینده فهرست انتخاباتی «القدس موعدنا»، «مفید زلوم» آزاده فلسطینی و چند خبرنگار از جمله خبرنگار میدل ایست آی هدف گاز اشک آور نیرو‌های امنیتی قرار گرفتند و زخمی شدند.

 

shatha hammad hospital screengrab

 

در تحولی دیگر در سرزمین های اشغالی فلسطین اهالی منطقه «دورا» برای حمایت از «ابو عطوان» اسیر اعتصاب کننده فلسطینی راهپیمایی کردند و خواهر وی نیز از وخامت حال وی خبر داد.

شرکت کنندگان در راهپیمایی تصاویر «ابو عطوان» را در دست داشتند و با سردادن شعار‌هایی خواستار آزادی وی شدند.

با گذشت 53 روز از اعتصاب ابو عطوان، حال وی وخیم گزارش شده است. خانواده اسیر اعلام کردند وی دیگر قادر به سخن گفتن نیست. خانواده ابو عطوان مقامات اشغالگر را مسئول جان وی دانستند و از سکوت محافل فلسطینی در این خصوص انتقاد کردند.

خواهر ابو عطوان اعلام کرد با وجود آن که اعتصاب وی وارد پنجاه و سومین روز خود شده و حال وی نیز به شدت وخیم است، حکم بازداشت اداری علیه وی هنوز به قوت خود باقی است.

خواهر وی گفت: حکم بازداشت اداری وی دیروز به حال تعلیق در آمد و این بدان معناست که با وی نیز مثل هر بیمار دیگری در بیمارستان رفتار می‌شود و این امر نشان می‌دهد حال وی بسیار وخیم است. مقامات زندان به این ترتیب مسئولیت را از دوش خود برداشتند و آن را بر دوش بیمارستان گذاشته اند. تعلیق حکم به معنای لغو حکم نیست.

وی همچنین گفت: حکم ابوعطوان تا این لحظه همچنان به قوت خود باقیست و دادگاه و دادستانی با کاهش یا لغو حکم مخالفت کرده اند. با توجه به این که حکم بازداشت اداری وی به حال تعلیق در آمده است و با وی به عنوان بیمار عادی رفتار می‌شود توانستیم به اینجا بیاییم و او را ملاقات کنیم. دستبند و پابند به دست و پای وی نیست و این نشان می‌دهد حال وی بسیار وخیم است.

از سوی دیگر نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی دو خواهر به نام‌های «الیسار» و «اصاله القاسم» را در محله شیخ جراح قدس اشغالی بازداشت کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل همچنین «خلدون البرغوثی» آزاده فلسطینی را بازداشت، و خودروی او را در نزدیک گذرگاه قلندیا در شمال شهر اشغالی قدس مصادره کردند.

کمیسیون حقوق بشر مستقل فلسطین اعلام کرده است در حال جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به ترور نزار بنات است و در تحقیقات کالبد شکافی پزشک قانونی شرکت خواهد کرد.

 

000_9D87AL

 

نظامیان تشکیلات خودگردان فلسطین با حمله به خانه نزار بنات فعال سیاسی فلسطینی او را بازداشت کردند و با همراه با ضرب و شتم شدید او را با خود بردند. ساعاتی بعد به دلیل شدت جراحت نزار بنات به بیمارستان الخلیل منتقل شد، اما پزشکان اعلام کردند او جان خود را از دست داده است.

نزار بنات منتقد سرسخت تشکیلات خودگردان فلسطین به سرکردگی محمود عباس در انتخابات پارلمانی بود و چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود تا کمک مالی به تشکیلات خودگردان را به دلیل به تعویق انداختن انتخابات، قطع کند. به عقیده نزار بنات، «تشکیلات خودگردان برای منافع خود همه چیز را می‌ فروشد.» به همین دلیل او را «خاشقجی فلسطین» می نامند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.