امسال هم همچون سال گذشته میلیون ها مسلمان از سراسر جهان ماه مبارک رمضان را به دلیل شیوع کرونا با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی برگزار می ‌کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، افزایش موارد ابتلا به کرونا در بسیاری از نقاط جهان، آغاز ماه مبارک رمضان را تحت الشعاع قرار داد، با جشن هایی که به دلیل ترس از شیوع بیماری کاهش یافت.

اروپا قاره ای که بالاترین آمار را دارد، آستانه یک میلیون مرگ و میر کرونایی را رد کرد، در حالی که کشورهای آسیای جنوبی با گسترش این بیماری که اقتصاد جهانی را فلج کرده، دست و پنجه نرم می کنند.

واکسیناسیون به مردمی که با دومین سال محدودیت ها روبرو هستند، اندکی امید داده و هند - که در معرض رکوردزنی در خصوص ابتلا به این بیماری قرار گرفته، با دریافت واکسن روسی اسپوتنیک وی امیدوارتر شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد که بیماری همه ‌گیر کووید19 به یک «نقطه بحرانی» رسیده و سطح عفونت‌ها به طور چشمگیری در حال رشد است.این در حالی است که بر اساس آمار رسمی خبرگزاری فرانسه، تعداد کل مرگ و میر ویروس در حال نزدیک شدن به سه میلیون نفر است.

 

wire-41696396-1618312455-169_634x459

 

از اندونزی گرفته تا مصر، بسیاری از مسلمانان سراسر جهان پس از آنکه رهبران مذهبی آغاز ماه رمضان را تایید کردند، روز سه شنبه در سایه محدودیت های ویروس کرونا این ماه را با روزه داری آغاز کردند.

امسال همچون سال گذشته برگزاری ماه رمضان برای بسیاری از مسلمانان سخت ‌تر از معمول خواهد بود زیرا  بخش مهمی از مراسم این ماه که مربوط به شرکت در مراسم جمعی دینی است با شیوع ویروس کرونا و گسترش بیماری کووید 19 تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

«محمد فتحی» یکی از ساکنان جاکارتا پایتخت اندونزی، ماه رمضان در سال جاری را شادتر از سال 2020 دانست؛ زمانی که مردم از شرکت در نماز مساجد ممنوع شدند.

او گفت: «سال گذشته غم انگیز بود زیرا ما مجاز به رفتن به مساجد نبودیم. اما در سال جاری، من خیلی خوشحالم که در نهایت می توانیم به مسجد برویم تا نماز را در مساجد به جا بیاوریم؛ اگرچه ما در طول نماز تحت پروتکل بهداشتی سخت قرار داریم.»

دولت پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان، محدودیت هایی را اعمال کرده است، و مساجد تنها قادر به میزبانی افراد با حداکثر ظرفیت 50 درصد می باشند. عبادت کنندگان ملزم به پوشیدن ماسک ها و استفاده از سجاده و مهر نماز خود هستند.

مسجدها در بسیاری از کشورهای عربی، برای کاهش میزان ابتلا، میزان عبادت کنندگان را به 20 تا 30 درصد کاهش داده تا بین مومنان فاصله کافی وجود داشته باشد. علاوه بر این، پوشیدن ماسک (در مسجدها) اجباری اعلام شده است. البته در شماری از کشورها مساجد به طور کامل تعطیل شده ‌اند.

در دوبی، مومنان برای انجام دعاهای شبانه فقط می توانند 30 دقیقه در مسجد اقامت داشته باشند. مقام های مذهبی (در بیشتر کشورهای مسلمان) توصیه می کنند که نماز و دعا در خانه در تمام ماه رمضان بهترین گزینه است.

یک فروشنده در جاکارتا گفت: «با آمدن ماه رمضان بسیاری از مردم  بیرون آمده ‌اند، و آنچه را که نیاز دارند می ‌خرند، اما به علت شیوع ویروس کرونا شمار مشتریان کمتر شده ‌است.»

در مصر هم  مردم برای خریداری مواد خوراکی به بازارها آمدند. محدودیت ها امسال کمتر از سال گذشته شده اما بازار قاهره گرمی را که در رمضان‌ های قبل از کرونا داشت، ندارد.

ماه رمضان به روزه گرفتن و نماز خواندن خلاصه نمی ‌شود. مراسم افطار جمعی که به طور سنتی در خانواده و با خویشاوندان و دوستان، بخشی از آداب ماه رمضان در شماری از کشورهای اسلامی است امسال تحت ‌الشعاع بحران کرونا قرار دارد. 

از مشکلات دیگر برای مراسم رمضان انجام کارهای خیریه ای مثل تقسیم غذا میان مستمندان است. امسال بسیاری از اقشار پایین جامعه با توجه به شیوع کرونا کار و کسب خود را از دست داده ‌اند و از هر زمان دیگری بیشتر به کمک های مردمی و مواد غذایی نیاز دارند. در برخی از کشورهای مسلمان به طور معمول از سوی مساجد میزهای طولانی در خیابان ها برای پخش غذا برپا می شد. 

بحران کرونا شرایط بسیار سختی را برای نقاط فقیر نشین این کشورها فراهم کرده است. نیاز به مواد غذایی امسال بیشتر است، نیازی که تنها با تحویل بسته های مواد غذایی برآورده نخواهد شد. در مناطقی مانند نوار غزه تحویل کمک های خارجی به تعویق افتاده و  مواد غذایی ارزان قیمت در بعضی از مناطق کمیاب شده است. 

در کشورهای دیگری، از جمله در عربستان سعودی محدودیت ساعات فروش در فروشگاه های مواد غذایی تغییر داده شده تا مردم بتوانند بعد از افطار مواد مورد نیاز خود را خریداری کنند.  

 

جاکارتا اندونزی

جاکارتا، اندونزی

 

مکه عربستان

مکه، عربستان

 

موصل عراق

موصل، عراق

 

ترکیه

ترکیه

 

شیکاگو آمریکا

شیکاگو، آمریکا

 

وین اتریش

وین، اتریش

 

زاگرب کرواسی

زاگرب، کرواسی

 

مقدونیه

مقدونیه

 

بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین

 

عراق

بغداد، عراق

 

مونته نگرو

مونته نگرو

 

قاهره مصر

قاهره، مصر

 

سوریه

سوریه

 

عمان

عمان

 

قدس فلسطین

بیت المقدس، فلسطین

 

اندونزی

جاکارتا، اندونزی

 

wire-41696394-1618312453-560_634x421

داکا، بنگلادش

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.