مکان: انگلیس/ منبع: گاردین

 

به گزارش جماران، عینک «ماهاتما گاندی» به مبلغ 260 هزار پوند به فروش رفت.

عینکی که گفته می ‌شود متعلق به رهبر استقلال هند بوده، در انگلیس به حراج گذاشته شد. نرخ ابتدایی عینک 15 هزار پوند تعیین شد و در نهایت به 260 هزار پوند رسید.

 

skynews-andrew-stowe-mahatma-gandhi_5063253-1068x601

 

عینکی با شیشه‌های گرد طبی و دسته ‌هایی که روکش طلایی دارند. چنین عینکی را امروزه می‌ توان با قیمتی بسیار کمتر تهیه کرد. اما آنچه در حراجی «ایست بریستول» به‌ فروش رفت، یک «شیء استثنایی» به‌ شمار می ‌رود که با بهایی نامانوس به فروش رسیده است: 260 هزار پوند معادل 288 هزار یورو یا 340 هزار دلار.

داستانی که «اندرو استوو» برای شبکه خبری اسکای تعریف کرده، جذابیت عینک کهنه را چند برابر کرده است. به گفته او، مردی عینک را با پست به آدرس حراجی فرستاده و در نامه ‌ای نوشته است: «این عینک متعلق به گاندی است. با من تماس بگیرید.»

از قرار معلوم صاحب عینک در گفت ‌و گوی تلفنی با استوو گفته است، گاندی حدود 100 سال پیش عینک را به عمویش در آفریقای جنوبی هدیه داده است و «اگر ارزشی ندارد، آن را دور بیندازید». گاندی آن زمان مدت زیادی در آفریقای جنوبی اقامت داشت.

مقایسه با عینک ‌های دیگر گاندی

استوو می ‌گوید پس از تحقیق و مقایسه عینک با عینک ‌های دیگر گاندی مشخص می‌ شود که واقعا متعلق به مبارز خستگی‌ ناپذیر هند است. او به صاحب عینک می ‌گوید، ارزش آن حدود ۱۵ هزار پوند است.

در حراج اما قیمت شیء بادآورده به سرعت بالا می‌ رود. معلوم نیست که چند درصد آن به صاحب عینک رسیده است.

رهبر جنبش استقلال هند به این شهره بود که وسایل خود را به دیگران هدیه می ‌داد.

خانه حراج اعلام کرد عینک مورد نظر را گاندی در سال ‌های دهه 1920 به عموی فروشنده که در آن زمان برای شرکت «بریتیش پترولیوم» در آفریقای جنوبی کار می ‌کرد، داده بود. به گفته کارشناسان خانه حراج، تصور می‌ شود که گاندی این عینک را به عنوان سپاسگزاری از عملی خیر بخشیده است.

 

مکان: انگلیس

منبع: گاردین

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.