مکان: پاریس، فرانسه/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رهبران روسیه و اوکراین با میانجیگری آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون بر سر بحران اوکراین به توافق رسیدند. نشست رهبران چهار کشور در پاریس به بن‌ بست سیاسی حاکم بر بحران اوکراین خاتمه داد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای او از اوکراین، روز دوشنبه در پاریس دیدار کردند.

 

wire-22024634-1575926141-262_634x403

 

 

این مذاکرات با میانجیگری رهبران فرانسه و آلمان انجام شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به طور مشترک میزبان این گفت و گوها در کاخ الیزه بودند.

 

wire-22024636-1575926144-950_634x391

 

این اولین مذاکرات سطح بالا در سه سال اخیر میان دو کشور در جهت تلاش برای پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین و اولین دیدار رودررو میان ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین است.

 

wire-22030246-1575936032-975_634x422

 

گفته می شود طی پنج سال و نیم درگیری در شرق اوکراین بیش از 13 هزار نفر کشته شده‌ اند.

این گفت و گوها پس از یک رشته اقدامات برای اعتمادسازی از جمله مبادله زندانیان و عقب‌ نشینی سربازان اوکراین از سه ناحیه در خط مقدم درگیری‌ ها صورت می‌ گیرد. اما این گام ها موجب خشم برخی از اوکراینی‌ ها شده که زلنسکی را متهم کرده‌ اند بیش از حد به روسیه امتیاز می‌ دهد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از نشست پاریس به خبرنگاران گفت که در این همایش «اراده مثبتی برای حل مسائل بغرنج مشاهده شده است.»

صدراعظم آلمان نسبت به نتایج حاصله از نشست پاریس برای حل بحران اوکراین ابراز رضایت کرد. این در حالی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه معتقد است که بر سر راه برگزاری انتخابات محلی در مناطق تحت کنترل نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین هنوز موانع بسیاری وجود دارد.

ماکرون درباره نشست پاریس گفت که شرکت کنندگان در این همایش به دشواری‌ های موجود بر سر حل بحران اوکراین آگاه هستند.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که انتظار معجزه از راه حل و توافق به دست آمده نمی‌ بایست داشت. به باور او، اما این نشست گامی در راستای حل بحران اوکراین بوده است.

رئیس جمهور اوکراین از جمله به این نکته اشاره کرده است که انتظار قائل شدن حق خود مختاری برای مناطق شرق اوکراین انتظاری واقعی نیست و اوکراین به لحاظ ساختار سیاسی نمی‌ تواند به شکل فدراتیو اداره شود.

زلنسکی که در اوایل سال جاری با اکثریت بالای آرا در انتخابات پیروز شد، در کارزار انتخاباتی خود برقراری صلح در شرق کشور را از اولویت‌ هایش اعلام کرده بود.

او پس از رسیدن به قدرت، تلاش کرده مذاکرات با روسیه را از سر بگیرد.

اما او برای رسیدن به این هدف با برخی از شرایط روسیه موافقت کرده است که واکنش های خشم‌ آلودی را در بین مخالفان برانگیخته است.

طرح توافق صلح جدایی‌ طلبان با دولت اوکراین و برگزاری انتخابات در شرق این کشور که زلنسکی از آن حمایت کرده، به «فرمول اشتاینمایر» معروف است چون این طرح را در سال 2015 «فرانک والتر اشتاینمایر» وزیر وقت خارجه آلمان پیشنهاد کرده بود.

ناتو و کارشناسان مستقل اطلاعاتی در غرب مکررا روسیه را به اعزام سلاح های سنگین و نیروهای رزمی به شرق اوکراین متهم کرده اند. روسیه این اتهام را رد می کند.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014، بخش‌ های بزرگی از مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین به کنترل جدایی‌ طلبان مورد حمایت روسیه درآمد.

 

مکان: پاریس، فرانسه

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.