مکان: فرانسه/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پنجمین هفته متوالی از اعتراضات مردمی به نظام سرمایه داری در فرانسه، از صبح امروز شهرهای این کشور به ویژه پاریس بار دیگر آرایش جنگی به خود گرفته است.

جلیقه زردها و مخالفان سیاست های دولت ماکرون از دقایقی پیش آرام آرام در حال آمدن به محل های برگزاری تظاهرات هستند.

گفته می شود از صبح تا به این لحظه 6 نفر بازداشت شده اند.

 

DucdXqHXgAEZOOq

 

جلیقه زردها بار دیگر خواستار استعفای امانوئل ماکرون شده اند.

در پاریس نیز خیابان شانزلیزه محل اصلی تجمعات مردمی است؛ هر چند بعید است به دلیل خشونت های پلیس محل تظاهرات فقط به این خیابان ختم شود.

تظاهرات امروز در حالی انجام می شود که دولتمردان از معترضان خواسته بودند دیگر امروز تظاهرات نکنند.

تمامی مغازه ها، فروشگاه های بزرگ، مراکز فرهنگی، تفریحی و تجاری و موزه ها و اماکن گردشگری و ایستگاه های مترو به ویژه در پاریس امروز تعطیل هستند.

یک مقام پلیس فرانسه گفته است که 8 هزار پلیس پاریس امروز شنبه برای تامین امنیت شهر آماده شده اند.

 

DucRSlrWoAABYPN

 

برای مقابله با اعتراض‌ ها 14 زره پوش به حال آماده‌ باش درآمده و پلیس خود را برای بدترین شرایط آماده می‌ کند. دولت فرانسه هفته پیش 90 هزار نیروی پلیس را بسیج کرده بود.

بعد از حادثه تروریستی استراسبورگ دولت فرانسه از جلیقه زردها خواست که این بار در آخر هفته تظاهرات نکنند. مقام‌ های فرانسه این فراخوان خود را با کار زیاد نیروهای امنیتی توجیه کردند.

اما معترضان بعد از حادثه تروریستی درباره فراخوان دولت متفق‌ القول نیستند و در این باره تصمیم قطعی نگرفته‌ اند. بسیاری از جلیقه زردها هنوز هم می‌ خواهند دست به اعتراض بزنند زیرا با امتیازاتی که از دولت ماکرون ارائه کرده، راضی نیستند. اما برخی دیگر از نمایندگان معتدل جلیقه‌ زردها خواستار متوقف شدن اعتراض‌ ها و آغاز گفت‌ و گو با دولت هستند.

 

DucWG_sWkAAxBaq

 

در هفته های اخیر صدها هزار نفر معترض برای مقابله با برنامه‌ های اصلاحی دولت فرانسه به خیابان ها آمدند. پلیس فرانسه فقط در هفته پیش بیش از 2 هزار نفر از جمله بیش از 1500 دانش آموز را بازداشت کرد. نیمی از  این دستگیری‌ ها در پایتخت بوده است.

جنبش جلیقه زرد با هیچ حزب سیاسی مرتبط نیست و فعالیت آنها از طریق شبکه‌ های اجتماعی سازماندهی می‌ شود.

بسیاری از معترضان اکنون خواستار استعفای ماکرون‌ هستند. اعتبار ماکرون نزد شهروندان فرانسه بعد از این تظاهرات به شدت کاهش یافته است.برمبنای نظرخواهی اخیر انستیتو «ایفوپ» محبوبیت ماکرون در میان شهروندان فرانسه به 25 درصد رسیده است. 

 

مکان: فرانسه

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.