جی پلاس/ محققان اثبات کردند:

حقایق علمی جدید درباره تاثیر موبایل در رابطه ها

بسیاری معتقدند که وقتی در کنار خانواده یا دوستان هستند باید گوشی‌هایشان را کنار بگذارند و از با هم بودن لذت ببرند. محققان به تازگی این باور را به طور علمی به اثبات رسانده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، زندگی دیجیتال امروزی، شادی‌هایمان را نسبت به گذشته کم‌تر کرده‌ است و به طور قطع نمی‌تواند به اندازه تقابل چهره به چهره روی ما تأثیرگذار باشد و شادمان کند. شاید فکر کنید کسانی که با گوشی‌های هوشمندشان بزرگ شده‌اند، به کمک آن می‌توانند کنترل زندگی دیجیتال خود را به دست بگیرند و از آن لذت ببرند. اما محققان دریافتند که در واقع این‌گونه نیست.

حتی جوانانی هم که از گوشی‌های هوشمند خود برای مکالمه و انتشار عکس‌های مختلف خود استفاده می‌کنند، در زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در برقراری تعادل در ارتباطات اجتماعی خود دچار مشکل می‌شوند و سلامت جسم و روان آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که حتی استفاده کم از گوشی می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی و فاصله انداختن بین افراد شود. محققان با مطالعه روی 120 دانشجو دریافتند که استفاده از گوشی‌های هوشمند اثر ماندگاری روی تقابلات اجتماعی دارد. شرکت‌کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که وقتی بعد از استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، چهره به چهره با دوستان خود در ارتباط هستند، بیشتر دچار حواس‌پرتی می‌شوند. این تأثیر منفی، لذت در کنار دوستان و در جمع بودن را تا حد زیادی کم می‌کند.

این تأثیرات منفی به ویژه در دانشجویان و جوانانی که بیشترین استفاده را از دنیای دیجیتال می‌کنند، مشاهده شده است. در واقع، استفاده از گوشی‌های هوشمند هر چند اندک، کیفیت ارتباط با دوستان و اطرافیان را کاهش می‌دهد و لذت بودن در کنار آنها را کم می‌کند.

محققان، آزمایش‌های خود را روی دو گروه انجام دادند. در یک گروه، افراد با گوشی‌های خود که زنگ آن فعال یا گوشی روی ویبره بود سر میز غذا حاضر شدند و در گروه دوم، افراد در حالی برای صرف شام حاضر شدند که گوشی‌های خود را در حالت سکوت قرار داده بودند یا دور از خود در جایی گذاشته بودند. تحقیقات نشان داد که گروه دوم که گوشی کم‌ترین عامل حواس‌پرتی آنها موقع صرف غذا شده بود، بیشتریت لذت را از بودن کنار دوستان و خانواده و صرف غذا برده بودند.

مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند که افراد خودشیفته در مقایسه با افراد مهربان زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. علاوه بر این، افرادی که هوش عاطفی کمتری دارند یا افرادی که در پردازش و تشخیص عواطف دچار مشکل هستند، بیشتر از کسانی که افرادی عاطفی هستند، بیشترین فعالان شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید