گزارش جی پلاس/ دانشمندان ابداع کردند؛

روش جدیدی که مسمومیت را از بین می‌برد

دانشمندان راهکاری ابداع کرده‌اند که از طریق نوعی ویروس شکارکننده باکتری‌ها، اقدام به نابودی باکتری‌های مضر روده می‌کنند. در این روش، باکتری‌های مفید سالم باقی می‌مانند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مسمومیت غذایی تجربه ناخوشایندی است که مبتلایان به آن سعی می‌کنند به هر  طریقی از آن خلاص شوند. اما محققان راهکاری ابداع کرده‌اند که حتی با خوردن غذاهای حاوی ویروس که در واقع ویروس‌های شکارکننده باکتری‌های مضر یا باکتریوفاژها هستند، باکتری‌های مهاجم «ای‌کولای» بدون آسیب رساندن به باکتری‌های مفیدی که در روده‌ها زندگی می‌کنند، نابود می‌شوند. 

معمولا در مواقعی که افراد با مصرف موادغذایی مسموم دچار مسمومیت غذایی می‌شوند، پزشکان آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کنند که از طریق آن باکتری‌های مضر از بین بروند. اما این داروها تمایزی بین باکتری‌ها قائل نمی‌شوند و باکتری‌های خوب و بد را با هم نابود می‌کنند که در این میان، شماری از باکتری‌های مفید برای سلامت هم از بین می‌روند. همچنین، نگرانی نسبت به ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز در بیماران وجود دارد. 

محققان دانشگاه کپنهاگن راهکار هدفمندتری را طراحی کرده‌اند که در آن از باکتریوفاژهایی استفاده می‌کنند که انواع خاصی از باکتری‌ها را شکار و نابود می‌کنند. این راهکار نشان می‌دهد که با استفاده از این نوع باکتری‌ها، فرصت برای نابودی باکتری‌های خاصی بدون آسیب به سایر باکتری‌های مفید و بی‌خطر فراهم می‌شود. 

دانشمندان این آزمایش را در نمونه‌هایی از روده کوچک بررسی کرده‌اند. برای طبیعی‌تر جلوه دادن این آزمایش، روده حاوی تمام مایعات و آنزیم‌هایی بود که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند. سپس، قبل از آلوده کردن ماده غذایی، باکتری «ای‌کولای» را به آن اضافه کردند. آنها قرار است در ادامه مطالعات خود، آزمایش‌های تکمیلی‌تر را روی نمونه موش‌های آزمایشگاهی و سپس روی نمونه‌های انسانی انجام دهند.

دیدگاه تان را بنویسید