گزارش جی پلاس/ تحقیقات جدید نشان داد؛

هوای آلوده، عملکرد مغز را تغییر می‌دهد!/ جزئیات

تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا علاوه بر این که عملکرد مغز را تغییر می‌دهد، باعث بروز تغییرات هورمونی نیز می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ آمارهای سال 2016 نشان می‌دهد که تنفس هوای آلوده چهارمین علت مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود. به طور کلی، آلودگی هوا برای افراد پیر و سالمند، جوانان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن بیشترین خطر را به دنبال دارد. آسم و بیماری قلبی دو بیماری هستند که افراد را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اما برخی دانشمندان بر این باورند که آلودگی هوا برای همه افراد خطرناک است و ارتباطی به پیر با بیمار بودن افراد ندارد. این خطر همچنین سلامت چشم کودکان و نوجوانان را نیز تهدید می‌کند و عملکرد مغز را تغییر می‌دهد به طوری که تمرکز کردن را برای کودکان دشوار می‌کند و حتی اختلالات هورمونی را نیز به دنبال دارد.

ذرات آلاینده موجود در هوا که عامل آلودگی هوا هستند معمولا از منابع مختلفی چون نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، خانه‌ها و اتومبیل‌ها تولید می‌شوند. به محض تنفس این ذرات، وارد ریه‌ها می‌شوند. اکسیژن از طریق غشای نازکی از ریه عبور می‌کند و وارد خون می‌شود.

برخی از ذرات آلاینده هوا آنقدر ریز هستند به آنها نانوذرات می‌گویند و از این غشاها وارد خون می‌شوند. این امر باعث بروز التهاب می‌شود که از طریق خون به هر نقطه‌ای از بدن منتقل می‌شود.

نانوذرات  گاهی هم مستقیم وارد سلول‌های عصبی و مغز می‌شوند. التهاب ایجاد شده به نابودی سلول‌های آسیب‌دیده و میکروب‌های مضر کمک می‌کند. اما این التهاب مغزی خطرناک و قادر به نابودی سلول‌های حساس است و منجر به بروز مشکلات حافظه می‌شود.

جاده‌های پرترافیک منبع مهمی از آلاینده‌ها هستند؛ تحقیقات نشان می‌دهد سالمندانی که در مناطق پرترافیک زندگی می‌کنند، بیشتر دچار آلزایمر و مشکلات حافظه می‌شوند. همچنین، نوجوانانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر از نوجوانانی که ساکن مناطق پاک‌تر هستند، دچار کاهش حافظه و تمرکز می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید