جی پلاس؛

راز لبخند مونا لیزا کشف شد

محققان بعد از سال ها پرده از راز نقاشی لبخند مونا لیزا برداشتند و کشف کردند که احساسات افراد روی چگونه دیدن نقاشی لبخند ژکوند تاثیر دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، دانشمندان سرانجام بعد از سال‌ها مطالعه دریافتند که چرا لبخند مونا لیزا در نگاه افراد متفاوت و زمان‌های مختلف فرق می‌کند. آنها سال‌ها به دنبال پاسخ این سوال بودند که این لبخند، واقعا لبخندی ملیح یا یک نیشخند است؟

اما به تازگی مطالعات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو به درک تازه‌ای از این نقاشی پرحاشیه دست یافتند. دانشمندان از طریق آزمایش درک بصری و عصبی دریافتند که احساسات ما، نوع مشاهدات ما را از چهره‌ای خنثی تغییر می‌دهد. 

افراد مختلفی از موزه لوور بازدید می‌کنند و به لبخند این نقاشی که از جمله معروف‌ترین نقاشی‌های دنیاست، خیره می‌شوند. برخی آن را بیمار یا در شرف بیمار شدن می‌بینند. به طور کلی جذابیت این نقاشی در رمزآلود بودن و عدم قطعیت آن است. 

دانشمندان هلندی در سال 2005 چهره مونا لیزا را در این نقاشی با نرم‌افزار تشخیص احساسات مورد مطالعه قرار دادند. طبق الگوریتم‌های به دست آمده در این نرم افزار، چهره مونالیزا در این نقاشی 85 درصد متمایل به شادی، 9 درصد حالت تنفر، 6 درصد حالت ترس، و عصبانیت و خوشحالی هر کدام 2 درصد است. اما درک احساسات کمی پیچیده‌تر است. 

از آنجایی که این لبخند، خنثی بودن خاصی به چهره مونالیزا بخشیده، محققان دانشگاه کالیفرنیا درک انسان‌ها از چهره‌های خنثی را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها به دنبال آن هستند که احساسات افراد چگونه درک آنها را از جهان اطراف تغییر می‌دهد بدون اینکه بدانند چه چیزی احساسات آنها را تغییر داده است. 

این امر به نظریه نوینی وابسته است مبنی بر این که: «مغز به جای اینکه واکنشی باشد، پیشگو است». به عبارتی، ما یک عمر تجربه داریم که از آن برای پیش‌بینی آنچه تجربه خواهیم کرد، استفاده می‌کنیم. 

همه ما انسان‌ها یک چشم غالب و یک چشم غیرغالب داریم. بنابراین اگر با نگاه کردن به چیزی اطلاعات متفاوتی دریافت می‌کنیم، هوشیارانه اطلاعات چشم غالب را درک می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید