جی پلاس؛

خلق جنین بدون تخمک و اسپرم!

دانشمندان، جنین‌ها و رحم‌های مصنوعی را با کمک سلول‌های پوستی تولید کرده‌اند که می‌تواند انقلاب عظیمی در باروری ایجاد و در بسیاری از موارد ناباروری را درمان کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان دانشگاه میشیگان از چند سال پیش در شرایط آزمایشگاهی روی سلول‌هایی کار می‌کردند که در نتیجه ترکیب آنها با یکدیگر چیزی شبیه جنین انسان تولید می‌شد. آنها برای اولین بار نتایج این آزمایش را در سال 2017 منتشر کردند. یک سال قبل از آن، تحقیقات گروهی از محققان ژاپنی که در آن از تخمک‌های ساخته شده از سلول‌های پوست موش‌های بالغ استفاده کرده بودند، منجر به تولد نوزادهای زنده موش‌ شد.

دانشمندان آمریکایی نیز به تازگی مطالعاتی انجام داده‌اند که مراحل اولیه خود را در آزمایشگاه سپری می‌کند. آنها امیدوارند که بعد از تکمیل این آزمایش‌های بتوانند هر نوع مشکل باروری را در انسان برطرف کنند. بسیاری از بیماران به دلایل مختلفی چون سقط جنین‌های مکرر و شکست درمان‌های باروری بچه‌دار نمی‌شوند.

اکنون بعد از گذشت 40 سال از تولد نخستین بچه آزمایشگاهی، انقلاب بزرگی در حال ایجاد است که به بشر کمک می‌کند بدون نیاز به تخمک و اسپرم جنین تولید کند. البته این مطالعات هنوز در ابتدای راه قرار دارند و تا نهایی شده پروژه تحقیقاتی سال‌ها زمان نیاز دارد.

دیدگاه تان را بنویسید