جی پلاس/ یادداشت به بهانه روز زنان در علم؛

دختران باید تغییرات مثبت را از کجا شروع کنند؟!

یازدهم فوریه روز بین‌المللی زنان و دختران در علم بود. به طور قطع، دانشمندان زن و دختر در تمام دنیا در مسیر پیشرفت ایستاده‌اند و با نگاه‌های حمایتی می‌توانند بیش از هر زمان دیگری در عرصه‌های علمی بدرخشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مجله دیجیتالی SCienceMag می نویسد: زن بودن در علم فیزیک به خودی خود چالش‌برانگیز است. باید سخت تلاش کرد تا جایی در بین شبکه‌های حرفه‌ای دست و پا کرد و صدایت به جایی برسد و تو را به عنوان نمونه‌ای در مسیری رو به جلو بپذیرند. پیمودن این راه دشوار است اما آزادی و خلاقیت زیادی را پیش روی شما می‌گذارد و اطمینان دارید که تمام این تلاش‌ها، روزی دری را به سوی دستیابی به دستاوردهای شخصی به روی شما می‌گشاید.

دانشمندان زنی که تازه قدم در این راه می‌گذارند باید به خود و آنچه برای علم و جامعه انجام می‌دهند، باور داشته و همیشه پذیرای چالش‌های جدید پیش روی خود باشند تا از این طریق با افرادی مواجه شوند که راه‌های بهتری برای حمایت به آنها معرفی کنند. اما باید واقع‌بین بود به این معنا که لزوما همه افراد، همه چیز را از منظر ایجاد تغییر در مسیر نگاه نمی‌کنند. در نهایت، این زندگی شماست و این شمایید که باید تصمیم بگیرید چیزی ارزش مبارزه و انرژی گذاشتن دارد یا خیر.

حمایت زنان از هم‌جنسان خود در همه رشته‌ها، غیر از رشته‌هایی که تحت سلطه مردان هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زنانی که امروز در راه علم قدم برمی‌دارند باید قدردان زنان موفق پیش از خود باشند چرا که تعهدات و موفقیت‌های آنها بوده است که در جامعه امروز، فرصت‌های بیشتری پیش روی زنان قرار گرفته است. اما هنوز هم راه درازی در پیش است.

اگر بار دیگر به عنوان یک زن، کاندیدای سخنرانی در یک کنفرانس یا جلسه‌ای شدید که جمعی از مردان در آن حضور دارند، از این انتخاب شکایت نکنید بلکه به خاطر داشته باشید که برای جلو رفتن باید تغییرات مثبتی را برای زنانی که بعد از شما جا پایتان می‌گذارند، ایجاد کنید. شما می‌توانید یک آغازکننده باشید.

زنان جوان اغلب خود را در برابر توصیه‌های مربیان دست‌کم می‌گیرند اما باید به خاطر داشت که بهترین مربی، همیشه بهترین مربی نیست. باید به جرأت خود اعتماد کرد. ممکن است در این مسیر، موانع بیشتری پیش روی زنان قرار گیرد اما می‌توان با اعتماد به نفس یک گام به عقب برداشت و خواسته و نیاز خود را بار دیگر بررسی کرد و دوباره با توانی مضاعف به مسیر خود ادامه داد. اگر بتوان به این شیوه ادامه داد، در این راه هم حمایت‌ها و هم طرفداران بیشتر می‌شوند.

کلیشه‌های جنسیتی در علم امروزه بسیار کمتر از گذشته شده‌ است و زنان بیش از آنکه برحسب جنسیتشان قضاوت شوند، براساس توانمندی‌هایشان سنجیده می‌شوند که به مراتب ارزش آنها را بالاتر می‌برد. از سویی زنان نیز نباید اجازه دهند نگاه‌های جنسیتی روی آنها تأثیر منفی بگذارد و آنها را از رسیدن به هدفی که پیش رو دارند، بازدارد.

تبعیض جنسیتی اغلب ناشی از کلیشه‌های فرهنگی اقوام مختلف است که نقش آن پررنگ‌تر از تبعیض آگاهانه است. مسئولیت آکادمی‌های زنان از زمان تأسیس، نه تنها برداشتن کلیشه‌های جنسیتی، بلکه تضمین برابری بین دو جنس مرد و زن در جامعه و از سویی ارتقاء موقعیت حرفه‌ای و شغلی فارغ‌التحصیلان زن است.

زنان باید سعی کنند در زمینه‌هایی که حاکمیت مردانه غالب است، جایگاه خود را بیابند. تنها کاری که باید در این مسیر انجام دهند، این است که در زمینه‌های اساسی وارد شوند و در این راه به سرزنش‌ها توجهی نداشته باشند. آنها باید اطمینان داشته باشند که حمایت‌ها بیشتر از قبل می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید