گزارش جی پلاس

دلیل علمی لاغر شدن ساکنان ایستگاه بین‌المللی فضایی کشف شد

از زمانی که اولین گروه و خدمه فضانورد به طور دائمی از زمین برای زندگی به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام شدند قریب به 20 سال می‌گذرد و از آن زمان تاکنون کسی نمی‌دانست که چرا فضانوردان در دورانی که در فضا هستند، وزن کم می‌کنند. اما به تازگی متخصصات ناسا پی به این راز برده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ متخصصان ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند موادغذایی فضانوردان در فضا، بعد از خورده شدن در داخل معده آنها شناور می‌شود و در فضانوردان احساس کاذب سیر شدن را ایجاد می‌کند.

دانشمندان مدت‌ها به دنبال یافتن دلیلی برای کاهش وزن فضانوردان اعزامی به فضا بودند. محققان ناسا به تازگی دریافته‌اند که کاهش وزن در آنها به این دلیل اتفاق می‌افتد که فرآیند گوارش غذا به طور طبیعی صورت نمی‌گیرد. بلکه بعد از خوردن غذا، نوعی واکنش سیری در بدن فضانوردان ایجاد می‌کند به گونه‌ای که تصور می‌کنند به اندازه کافی غذا خورده‌اند.

در واقع در فضا، گشاد شدن معده که باعث ارسال سیگنال‌هایی به مغز و در نتیجه اعلام سیری و توقف غذا خوردن می‌شود، مختل شده و نسبت به شرایط حاکم بر زمین، در فضا سریع‌تر از حد معمول انجام می‌شود.

در حالی که برخی تصور می کردند که کاهش وزن مسئله اجتناب‌ناپذیر در سفرهای فضایی است، شماری از محققان بر این باور بودند که این موضوع باید دلیلی فراتر از این داشته باشد و به مطالعه در این رابطه ادامه دادند.

اما بنابر گزارش رئیس آزمایشگاه زیست شیمیایی تغذیه‌ای ناسا، غذا در معده فضانوردان بعد از خورده شدن داخل معده به دلیل کمبود جاذبه شناور می‌شود و در آنها حس کاذب سیری را ایجاد می‌کند بنابراین قبل از این که واقعا سیر شده باشند دست از خوردن می‌کشند.

اینکه چگونه فضانوردان در فضا دچار اضافه وزن نمی‌شوند، همیشه برای دانشمندان معما بود. این اتفاقی که در بدن فضانوردان در فضا می‌افتد نه تنها باعث مصرف اندازه غذا می‌شود، بلکه نوعی رژیم ورزشی شدید برای فعال بودن ماهیچه‌‌های آنها محسوب می‌شود.

فضانوردان هر وعده غذایی خود را با استفاده از نوعی اپلیکیشن نصب شده روی آی‌پد کنترل می‌کنند اما به رغم کنترل مقدار غذایی که مصرف می‌کنند، باز هم احساس سیری زودرس به آنها دست می‌دهد بنابراین هیچ‌ وقت به اندازه کافی غذا نمی‌خورند. این مسئله به دلیل واکنش بدن نسبت به ماده‌غذایی در شرایط بی‌وزنی کم‌اهمیت جلوه می‌کند. البته پیش از اعزام به فضانوردان در این‌باره هشدار می‌دهند که به رغم احساس سیری باید بیشتر از حدی که تصور می‌کنید، غذا بخورید.

کمبود جاذبه اثرات متفاوتی روی بدن می‌گذارد که دانشمندان مشغول مطالعه روی جنبه‌های مختلف آن هستند.

در مطالعه اخیر، محققان روی «اسکات کلی» که 340 روز را در ایستگاه بین‌المللی فضایی گذرانده، تحقیق می‌کنند و شرایط بدنی او را با برادر دوقلوی او که فضانوردی بازنشسته است و در این مدت در زمین بوده، مقایسه می‌کنند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که بدن بلافاصله بعد از قرار گرفتن در فضا، نسبت به شرایط حاکم بر آن وکنش نشان می‌دهد و مانند این است که برخی ژن‌ها را فعال و برخی را غیرفعال می‌کند.

مطالعات جداگانه‌ای که روی فضانوردان روسی انجام گرفته نشان می‌دهد پروازهای فضایی باعث می‌شود که سیستم ایمنی، تمام سیستم‌های دفاعی احتمالی بدن را در مواجهه با تهدید‌های ناشناخته فعال کند که همین امر موجب بروز تغییرات مهمی در سراسر بدن، از ارگان‌های تحتانی گرفته تا بافت‌ها و سلول‌ها می‌شود و به طور کلی، پروازهای فضایی روی ماهیچه‌ها و استخوان‌های فضانوردان هم اثر مستقیم می‌گذارد.

دیدگاه تان را بنویسید