ناسا و آغاز تست رباتی جدید با قابلیت تشخیص نشانه های حیات در مریخ

ناسا از مدت ها پیش تلاش می کرد رباتی بسازد که بتواند پس از فرود آمدن روی مریخ، به طور همزمان هم به دنبال نشانه هایی از زندگی بگردد و هم سطح این سیاره را بررسی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناسا اکنون خبر داده که گروهی از دانشمندانش موفق شده اند رباتی با نام KREX-2 را بسازند که قادر به انجام این کار است و قرار است آن را در خشک ترین نقطه زمین یعنی بیابان آتاکاما آزمایش کنند.


این بیابان به دلیل میزان تابش اشعه های خورشیدی و میزان خشکی شبیه به مریخ، محل مناسبی برای انجام چنین آزمایشی است. میکروب ها در این بیابان زیر زمین یا داخل صخره ها زندگی می کنند و ناسا امیدوار است چنین شکلی از زندگی را در مریخ نیز پیدا کند.


قرار است در این آزمایش، سه وسیله برای تشخیص وجود زندگی که می توانند نمونه ها را به طور مستقیم از بازوی انتقال دهنده ربات دریافت کنند مورد بررسی قرار بگیرند.


یکی از این سه دستگاه، قبلا در ماموریت فینیکس در سال 2007 استفاده شده و یکی دیگر از آنها، مدل تغییر یافته ای از یک دستگاه قدیمی تر است که پیش از این در ماموریت های مشابهی استفاده شده است. این دستگاه توسط سازمان ستاره شناسی اسپانیا به ناسا اهدا شده و می تواند آزمایش هایی برای اثبات وجود حیات انجام دهد.


دستگاه سوم که MLA نام دارد کاملا جدید است و قادر است آمینواسیدها که سنگ بنای حیات هستند را در نمونه های بسیار کوچکی از مایعات جداسازی کند.


برایان گلاس از مدیران این آزمایش گفته تاکنون بخشی از آزمایش های خود را انجام داده ایم که موفقیت آمیز بوده است. با این حال، تکمیل این آزمایش ها تا سال 2019 به طول می انجامد. ناسا تصمیم دارد سال آینده این ابزارها را سوار بر مریخ نورد کرده و هماهنگی آنها با یکدیگر را بررسی کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید