فرودگر قمری ژاپن هنوز نمرده است!

با وجود بروز مشکل در فرودگر قمری «SLIM» پس از فرود آن روی ماه، «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن» اعلام کرده که فرودگر هنوز نمرده است و گروه ماموریت در حال تلاش برای بازیابی آن هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اولین فرودگر قمری موفق ژاپن ممکن است هنوز زنده باشد.

به نقل از اسپیس، فضاپیمای پیشگام «فرودگر هوشمند برای بررسی ماه»(SLIM)، روز ۱۹ ژانویه روی سطح ماه فرود آمد و ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کرد که به جمع کشورهای فرود آمده روی ماه می‌پیوندد اما SLIM آن طور که برنامه‌ریزی شده بود، کار نکرد. مقامات «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) اندکی پس از فرود تاریخ‌ساز SLIM اعلام کردند که پنل‌های خورشیدی آن در تولید الکتریسیته روی سطح ماه ناکام مانده‌اند و آینده فرودگر را در تردید جدی قرار داده‌اند.

این تقریبا همه آن چیزی بود که در مورد وضعیت SLIM تا روز ۲۱ ژانویه می‌دانستیم اما آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن یک خبر نسبتا دلگرم‌کننده را منتشر کرد. خبر جدید این است که فرودگر مرده اعلام نشده و گردانندگان آن در حال تلاش برای بازیابی هستند.

اعضای گروه ماموریت اوایل روز دوشنبه در حساب ایکس آژانس نوشتند: هنگامی که ظرفیت باتری SLIM روی سطح ماه به ۱۲ درصد کاهش یافت، فرودگر عمدا خاموش شد تا به دلیل تخلیه بیش از اندازه باتری قادر به راه‌اندازی مجدد برای عملیات بازیابی نباشد.

این گروه روز دوشنبه در یک پست جداگانه نوشتند: براساس داده‌های تله‌متری، سلول‌های خورشیدی SLIM رو به غرب هستند. بنابراین اگر نور خورشید از سمت غرب به سطح ماه بتابد، امکان تولید نیرو وجود دارد و ما برای بازیابی آماده می‌شویم. SLIM فقط با انرژی دریافت‌ شده از سلول‌های خورشیدی کار می‌کند.

در پست بعدی نوشته شد: SLIM با موفقیت اطلاعات فنی و عکس‌های جمع‌آوری‌ شده هنگام فرود روز جمعه را ارسال کرد. در پایان هفته، پس از به‌روزرسانی وضعیت فرودگر و ارائه یک نمای کلی از تحلیل داده‌هایی که تا به امروز به دست آمده‌اند، بیشتر خواهیم آموخت.

گروه ماموریت SLIM در یکی دیگر از پست‌های روز دوشنبه نوشتند: اگرچه فرودگر پس از فرود آمدن طبق برنامه پیش نرفت اما خوشحالیم که توانستیم به دستاوردهای زیادی برسیم و خوشحالیم که با موفقیت فرود آمدیم. ما به خاطر تحلیل داده‌ها نیز هیجان‌زده هستیم.

فرودگر SLIM سپتامبر گذشته همراه با تلسکوپ فضایی پرتو ایکس «XRISM» به فضا پرتاب شد.  

SLIM در روز کریسمس به مدار ماه رسید و روز جمعه فرود تاریخ‌ساز خود را انجام داد. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن هنوز اعلام نکرده که آیا فرودگر به هدف فرود خود رسیده است یا خیر. احتمالا در پست‌های آینده آژانس، بیشتر در مورد آن خواهیم شنید.

SLIM دو مینی ماه‌نورد را به نام‌های «LEV-1»  و «LEV-2» حمل می‌کرد. مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن روز جمعه اندکی پس از فرود گفتند که هر دوی این ربات‌های کوچک طبق برنامه‌ریزی مستقر شدند و LEV-۱ روی سطح ماه کار می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید