تبریک کریسمسی ساکنان «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

فضانوردان حاضر در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» با یک ویدیوی جشن کریسمس، شادی خود را به زمین فرستادند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، «یاسمین مقبلی»(Jasmin Moghbeli) و «لورال اوهارا»(Loral O'Hara) فضانوردان ناسا با پوشیدن کلاه‌های قرمز و سبز بابانوئل، به «آندریاس موگنسن»(Andreas Mogensen) فضانورد «آژانس فضایی اروپا» و فرمانده ماموریت «اکسپدیشن ۷۰»(Expedition 70) و «ساتوشی فوروکاوا»(Satoshi Furukawa) فضانورد ژاپنی پیوستند تا نشان دهند که گذراندن تعطیلات در بیرون زمین چگونه است.

مقبلی گفت: تعطیلات برای من به مرور زمان و به زیبایی تکامل یافته است. وقتی شوهرم را ملاقات کردم، تعطیلات گوناگونی را جشن می‌گرفتیم. ما فرهنگ و سنت‌های خود را با هم جمع کرده‌ایم و آنها را با یکدیگر و با دو دختر کوچک‌مان جشن گرفته‌ایم و این برای ما واقعا موضوع ویژه‌ای بوده است. این یادآور ارتباط همه انسان‌هاست. فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون و گردهم آمدن آنها زیباست.

برای اوهارا که مانند مقبلی در اولین پرواز فضایی خود به سر می‌برد، جشن گرفتن تعطیلات در فضا موضوع کاملا جدیدی است. اوهارا گفت: تعطیلات برای من همیشه زمانی برای دور هم جمع شدن خانواده است. این در واقع اولین فصل تعطیلات است که من نمی‌توانم آن را با خانواده‌ام بگذرانم اما بسیار هیجان‌زده هستم که آن را با خانواده فضایی‌مان در اینجا بگذرانم.

مقبلی، اوهارا، موگنسن و فوروکاوا پیام تعطیلات خود را در آزمایشگاه «کیبو»(Kibo) ساخته‌شده توسط «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA)، با یک رشته پرچم کشورها در بالای سرشان ثبت کردند.

اوهارا ادامه داد: ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان‌دهنده بهترین همه ما به عنوان افرادی از کشور و از سوی بشریت است. زیباست که به زمین نگاه کنیم و چنین چشم‌اندازی را داشته باشیم. من می‌دانم که این الهام‌بخش همه ماست و امیدوارم الهام‌بخش همه شما روی زمین نیز باشد.

ساتوشی برخی از افکار خود را به زبان ژاپنی در این ویدئو به اشتراک گذاشت و آرزوهای اولیه سال نو را به زمین فرستاد. او گفت: در تعطیلات سال نو در ژاپن، معمولا همه خانواده دور هم جمع می‌شوند. مردم از معابد بازدید می‌کنند و برای شادی سال نو دعا می‌کنند. برای همه شما آرزوی شادی و لبخند بی‌پایان دارم.

موگنسن که اصالتا دانمارکی است، آرزوهای کریسمس خود را به زبان دانمارکی در میان گذاشت. او گفت: همه ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تعطیلات و سال نو را به شما تبریک می‌گوییم.

ایستگاه فضایی بین المللی در حال حاضر خانه هفت فضانورد است که طی یک ماموریت شش‌ماهه در مدار کار می‌کنند. «کنستانتین بوریسوف»(Konstantin Borisov)، «اولگ کونوننکو»(Oleg Kononenko) و «نیکولای چوب»(Nikolai Chub) فضانوردان روسی نیز در ایستگاه حضور دارند اما در ویدیوی تعطیلات ظاهر نشدند.

موگنسن، مقبلی و فوروکاوا در اوت ۲۰۲۳ همراه با بوریسوف در پرواز «کرو-۷»(Crew-7) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به عنوان بخشی از خدمه «اکسپدیشن ۶۹» وارد ایستگاه شدند و در آنجا ماندند. اوهارا یک ماه بعد در سپتامبر به همراه کونوننکو و چوب با یک فضاپیمای «سایوز»(Soyuz) به ایستگاه وارد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید