برنامه جدید ناسا برای خارج کردن «ایستگاه فضایی بین‌المللی» از مدار زمین

در پی نزدیک شدن به تاریخ انقضای «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، ناسا از پیشنهادات جدید برای ساخت یک فضاپیما استقبال می‌کند تا «ایستگاه فضایی بین‌المللی» را از مدار بیرون ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیو اطلس، برنامه‌های نهایی ناسا برای «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) هنگامی که در پایان این دهه از رده خارج ‌شود، فاش شده‌اند. ناسا پذیرای پیشنهادها برای ساخت یک فضاپیمای جدید است که برای هدایت ایستگاه به سوی سوختن در جو زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق سیاست کنونی، ناسا و بیشتر شرکای بین‌المللی آن قصد دارند ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ استفاده کنند. تا آن زمان ساختار اصلی ایستگاه برای ادامه دادن میزبانی ایمن از فضانوردان، بیش از اندازه فرسوده خواهد شد. مشکل این است که چگونه می‌توان این سازه ۱۰۰ تنی را به طور ایمن از مدار خارج کرد.

هل دادن ایستگاه به یک مدار بالاتر امکان‌پذیر نیست زیرا فشارهایی که به فضاپیما وارد می‌شود باعث میشود که از هم بپاشد. راه حل جایگزین این است که ایستگاه یک فرود کنترل‌شده به جو داشته باشد تا در آن بسوزد و زباله‌های باقی‌مانده در یک منطقه غیر مسکونی اقیانوس بریزند.

ایده اولیه، استفاده از یک مجموعه فضاپیماهای باری رباتیک روسی «پروگرس»(Progress) برای هل دادن ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدار مورد نظر بود اما پژوهش یک‌ ساله ناسا و شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان داد ایده پروگرس آن طور که باید، کارساز نیست. همچنین، ناسا این واقعیت را بیان نکرده بود که روسیه قرار است در سال ۲۰۲۸ ایستگاه را ترک کند و بدتر شدن روابط بین روسیه و سایر شرکا، طرح مورد نظر را غیر قابل اعتماد می‌سازد.

ناسا به عنوان یک جایگزین، پیشنهادی را به شرکت‌های آمریکایی ارائه کرده است تا یک مدارگرد آمریکایی را توسعه دهند که پس از فروپاشی ایستگاه در ارتفاع به ‌دلیل فروپاشی مدار آن، برای مرحله نهایی خروج از مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدارگرد یا یک وسیله نقلیه کاملا جدید یا یک نسخه اصلاح‌شده از یک نمونه موجود خواهد بود. قیمت ثابت هزینه به اضافه یک توافق‌نامه برای پوشش دادن طراحی، توسعه، آزمایش و ارزیابی و ساخت‌وساز واقعی به رقبا ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت ناسا مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید