راهی ساده برای طول عمر زنان

یافته های جدید محققان نشان می دهد ثابت نگهداشتن وزن برای زنان به ویژه پس از سن ۶۰ سالگی بسیار مهم محسوب شده و می تواند شانس رسیدن آن ها به سنین ۹۰ – ۹۵ یا حتی ۱۰۰ سال را افزایش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد زنان مسن ‌تر با وزن ثابت و دنبال کردن برنامه های غذایی و سبک زندگی که از چاقی یا لاغری زیاد جلوگیری می کند، ۱.۲ تا ۲ برابر بیشتر از زنانی که ۵ درصد یا بیشتر از وزن خود را از دست داده ‌اند، عمر می‌ کنند.

سلامت نیوز نوشت؛ طی این مطالعات مشخص شد زنانی که به طور نا خواسته در سنین بالای ۶۰ سال وزن کم کردند، ۵۱ درصد کمتر احتمال داشت تا سن ۹۰ سالگی زنده بمانند. محققان علاوه بر این موضوع اعلام کردند افزایش وزن ۵ درصد یا بیشتر، در مقایسه با وزن ثابت، با طول عمر بالاتر ارتباطی نداشت.

دکتر علاءالدین شادیاب، نویسنده ایرانی الاصل این مطالعه و سرپرست تیم پژوهشی فوق و استاد دانشکده بهداشت عمومی و طول عمر انسان در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو در رابطه با یافته های خود، گفت: برای زنان مسن بسیار رایج است که اضافه وزن یا چاقی را با محدوده شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۵ تجربه کنند. یافته های ما از وزن ثابت به عنوان هدفی برای طول عمر در زنان مسن حمایت می کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: این موضوع بسیار مهم است که همه افراد و به ویژه زنان روی وزن خود دقت داشته باشند. باید اذعان داشته باشم که اگر زنی بالای ۶۰ سال سن داشته باشد و بدون رژیم غذایی و تلاش برای لاغری وزن از دست بدهد، شانس کمتری برای رسیدن به سنین بالاتر  از ۹۰ داشته و این تغییر وزن ناخواسته می‌ تواند نشانه ‌ای هشداردهنده از بیماری و پیش ‌بینی کاهش طول عمر باشد.

 برای این مطالعه، محققان از داده های بیش از ۵۴ هزار زن که در مطالعات بهداشت زنان ثبت نام کرده بودند، استفاده کردند. در طول دوره پیگیری، بیش از ۳۰ هزار زن، یا ۵۶ درصد از شرکت کنندگان، تا سن ۹۰ سالگی یا بیشتر زنده ماندند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ ها نشان می‌ دهد که توصیه‌ های کلی برای کاهش وزن در زنان مسن ‌تر ممکن است به آن‌ها کمکی به عمر طولانی‌ تر نکند. با این حال، اگر کاهش وزن متوسط برای بهبود سلامت یا کیفیت زندگی آن ها توصیه می شود، باید به توصیه های پزشکی توجه کنند.

در خاتمه گفتنی است این تحقیق که سه شنبه به صورت آنلاین در مجله Gerontology: Sciences پزشکی منتشر شد، توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، و وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده تأمین شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید