شناسایی سیاره‌ای با دمای بالای ۲۰۰۰ درجه

ستاره شناسان سیاره‌ای را در خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده اند که دمایی بیش از ۲۰۰۰ درجه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ، ستاره شناسان یک سیاره بیگانه داغ و متورم را در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین مطالعه کردند که غالب عناصر تشکیل دهنده آن سنگ بوده و به قدری داغ هستند که فلز در جو آن تبخیر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این سیاره که WASP-۷۶b نام دارد، به دور جرم مشتری می‌چرخد؛ اما به دور ستاره خود ۱۲ برابر نزدیکتر از سیاره عطارد به خورشید می‌ گردد.

اتمسفر این سیاره تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد داغ است که باعث شده به اندازه شش برابر سیاره مشتری متورم شود. این دمای بالا به ستاره شناسان این فرصت را می‌دهد تا عناصر غیر قابل شناسایی را در جو غول گازی مشاهده کنند.

محققان عناصری را شناسایی کرده اند که معمولاً مانند منیزیم، کلسیم و نیکل سخت هستند؛ اما به دلیل دمای شدید، این عناصر در حال حاضر به شکل گاز در WASP-۷۶b وجود دارند. 

این بدان معنا است که با مطالعه این سیاره فوق‌العاده داغ، می‌توانیم چیز‌های جدیدی در مورد غول‌های گازی دیگر بیاموزیم.

استفان پلیتیر، محقق اصلی این پروژه گفت: واقعاً به ندرت پیش می‌آید که یک سیاره فراخورشیدی در صد‌ها مایل دورتر، بتواند چیزی را به ما بیاموزد که دانستن آن در مورد منظومه شمسی خودمان غیرممکن باشد.

یک نظریه ارائه شده توسط داده‌ها این است که این سیاره ممکن است در مقطعی از تاریخ خود سیاره کوچکتری شبیه به عطارد را بلعیده باشد.

یکی دیگر از یافته‌های جالب این جا، اولین کشف در یک سیاره فراخورشیدی از اکسید وانادیوم است؛ ترکیبی که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جو سیاره‌های فراخورشیدی داشته باشد.

پلیتیر گفت که این مولکول برای ستاره شناسان بسیار مورد توجه است؛ زیرا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ساختار جو سیارات غول پیکر داغ داشته باشد. این مولکول نقشی مشابه ازن دارد و در گرم کردن جو فوقانی زمین بسیار مؤثر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید