چند روش ساده برای تمیز کردن گوشی همراه

گوشی هوشمند آلوده به انواع باکتری‌ها است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، اما با چند روش ساده می‌توان این آلوذگی‌ها را برطرف کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در این عصر سفر و تجارت جهانی، کاهش راه‌های احتمالی عفونت و جلوگیری از انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر مهم‌تر از همیشه است. بخشی از آن به این معنی است که مطمئن شوید تلفن شما چیزی بیشتر از اطلاعات را منتقل نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ علاوه بر خطرات بالقوه تلفن کثیف برای سلامتی، تجمع زباله و گرد و غبار در درگاه‌های گوشی یا اطراف دکمه‌ها می‌تواند استفاده از آن را سخت‌تر کند، همچنین نگاه کردن به صفحه‌ای که با اثر انگشت و سایر لکه‌های روغنی که بخشی از زندگی با گوشی هوشمند هستند، آزاردهنده است.

به طور خلاصه، دلایل زیادی برای تمیز کردن منظم گوشی خود دارید. پل ترنر، میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه ییل، می‌گوید نه فقط در طول یک بیماری همه‌گیر، بلکه باید همیشه به این فکر کنیم که گوشی‌هایمان عاری از باکتری باشند.

از این گذشته، ما همیشه تلفن‌های خود را لمس می‌کنیم و بسیاری از ما نسبتا در تمیز کردن آن‌ها سهل انگاری داریم. ترنر گفت: «این زمینه را برای نگرانی قابل قبول فراهم می‌کند. افراد می‌توانند با تلفن همراه باشند و هر گونه باکتری یا ویروسی را که می‌تواند به سطحی چسبیده و برای مدتی زنده بماند، منتقل کنند».

به عنوان مثال ویروس کرونا را در نظر بگیرید: دانشمندان هنوز در حال تقلا برای به دست آوردن شواهد محکم هستند، اما تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند دو یا سه روز روی سطوح پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ زنده بماند. این بدان معناست که می‌توانید دست‌های خود را کاملا خوب بشویید، اما بلافاصله به محض اینکه تلفن خود را لمس می‌کنید، دوباره ویروس را جذب می‌کنید.

ترنر می‌گوید ممکن است همه چیز را درست انجام دهید مانند شستن دست‌ها و دوری از فراد، اما اگر سطحی آلوده در خانه یا جیب شما وجود داشته باشد، به هر حال ممکن است خود را در معرض ویروس قرار دهید.

یکی از عوامل کاهش دهنده این است که معمولا ما تنها کسانی هستیم که دستگاه‌های خود را لمس می‌کنیم، بنابراین تلفن هوشمند شما به طور بالقوه به اندازه دستگیره در یک دفتر کار مسری نیست. با این حال، ترنر امیدوار است افزایش آگاهی از ویروس‌ها باعث شود همه افراد به طور دوره‌ای دستگاه‌های خود را تمیز کنند؛ او توصیه می‌کند هر سه روز یک بار گوشی هوشمند خود را پاک کنید.

او می‌گوید: «افراد تلفن‌های خود را به‌طور گسترده تمیز نمی‌کنند، با این حال، تنها چند ثانیه طول می‌کشد. باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند برای چند روز روی سطح باقی بمانند و ممکن است شما را بیمار کنند».

نحوه تمیز کردن گوشی

با توجه به اینکه اکثر تلفن‌ها در حال حاضر حداقل در برابر آب مقاوم هستند، تمیز کردن گوشی کار سختی نیست، اما همچنان بهتر است برای این منظور از هرگونه مواد شوینده معمولی و ساینده اجتناب کنید.

ابتدا گوشی خود را کاملا خاموش کنید و لوازم جانبی مانند کابل شارژ یا هدفون را بردارید. اگر از قاب استفاده می‌کنید، آن را نیز بردارید تا به همه طرف‌های گوشی خود دسترسی کامل داشته باشید.

در مرحله بعد، به یک پارچه نرم و بدون پرز نیاز دارید. اپل یک پارچه لنز را برای این کار توصیه می‌کند، اما هر چیز مشابهی که گوشی شما را نخراشیده و یا به آن آسیب نرساند (مثل میکروفیبر) می‌تواند مناسب باشد.

پارچه را با کمی آب مرطوب کرده و پشت و روی گوشی خود را با حرکات دایره‌ای ثابت پاک کنید تا کثیفی‌های انباشته شده را از بین ببرید. ایده خوبی است که یک انتهای پارچه خود را خشک نگه دارید یا یک پارچه خشک جداگانه در دسترس داشته باشید تا رطوبت اضافی را از بین ببرید. این امر به ویژه در نزدیکی پورت‌ها و دکمه‌ها مهم است، جایی که آب ممکن است در عملکرد عادی تلفن شما اختلال ایجاد کند.

اگر گوشی شما دارای استاندارد IP۶۸ برای ضدآب بودن است، به راحتی گوشی خود را برای یک یا دو دقیقه در یک کاسه آب تمیز فرو کنید، سپس می‌توانید رطوبت را با یک پارچه پاک و همزمان آن را تمیز کنید.

برای از پاکسازی بیشتر لکه‌ها و کثیفی‌ها، می‌توانید از دستمال مرطوب صورت یا دستمال مرطوب بچه یا کمی صابون دست خانگی استفاده کنید. اگر دستمال‌های تمیزکننده را انتخاب می‌کنید، از آن‌ها کم استفاده کنید و مطمئن شوید که برای استفاده در دستگاه‌های الکتریکی تایید شده‌اند. اگر نه ترنر می‌گوید کمی صابون، آب و یک پارچه به خوبی آلودگی‌ها را پاک می‌کند.

آب و صابون نیز روش ارجح برای مبارزه با ویروس‌هایی است که ممکن است به گوشی شما چسبیده باشد. ترنر می‌گوید: ضدعفونی‌کننده‌های دست محبوب هستند، اما متخصصان عموما معتقدند که اثربخشی کمتری دارند.

برخی از متخصصان همچنین مخلوط کردن محلول نصف و نیمه الکل مالشی (الکل ایزوپروپیل در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد) و آب را توصیه می‌کنند. برای خلاص شدن از شر هر گونه باکتری سرسخت، به جای گوشی، دستمال تمیزکننده خود را خیس کنید. تا زمانی که از این مواد در مقادیر کم استفاده کنید و از مواد شیمیایی قوی اجتناب کنید، به دستگاه خود آسیب نخواهید رساند.

علاوه بر آب، استفاده از دستمال مرطوب ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده کلروکس در آیفون‌ها بی‌خطر هستند، تا زمانی که رطوبت را از پورت‌ها دور نگه دارید.

هنگامی که با نمای بیرونی برخورد کردید، از سواب‌های پنبه‌ای و چند هوای دهان خود استفاده کنید تا گرد و غبار و ذرات را از درگاه‌های تلفن خود خارج کنید. با این حال از قوطی‌های هوای فشرده خودداری کنید، زیرا فشار می‌تواند با داخل گوشی شما تداخل داشته باشد.

اگر کابل شارژ شما به همان سرعتی که معمول می‌شود، گوشی شما را پر نمی‌کند، ممکن است یکی از دلایل آن، جمع شدن زباله در اطراف پورت اصلی باشد. باز هم، پارچه میکروفیبر شما می‌تواند در اینجا مفید باشد، شما می‌توانید از نوک آن برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا گرد و غبار انباشته شده، استفاده کنید، یا بخشی از آن را دور چیزی کوچک و نازک (مانند خلال دندان) برای کار بپیچید.

این‌ها نکات کلی هستند، اما ما شما را تشویق می‌کنیم تا برای هر دستورالعملی که مربوط به گوشی‌تان است، به صورت آنلاین جستجو کنید. سازنده دستگاه شما ممکن است نکات خاصی داشته باشد که به طور کلی کاربرد داشته باشند، یا هشدار‌های خاصی در مورد کار‌هایی که نباید انجام دهید.

هنگامی که فرآیند تمیز کردن را به پایان رساندید، گوشی خود را به حال خود رها کنید تا زمانی که رطوبت باقیمانده فرصت خشک شدن طبیعی داشته باشد. فقط در این صورت باید دوباره آن را روشن کنید و قاب‌ها و لوازم جانبی را دوباره وصل کنید. قرار دادن آن روی دستمال کاغذی می‌تواند کمک کننده باشد.

برای راه‌حلی حتی جامع‌تر، می‌توانید تلفن خود را با نور فرابنفش درمان کنید، تکنیک تمیز کردنی که علم نشان می‌دهد می‌تواند به پاک کردن انواع خاصی از باکتری‌ها از گوشی شما کمک کند. می‌توانید یک ضدعفونی‌کننده تلفن همراه با اشعه ماوراء بنفش PhoneSoap را تهیه کنید که همزمان با شارژ تلفن همراهتان آن را تمیز نیز می‌کند. هنوز سؤالاتی در مورد تاثیر این لامپ‌های UV وجود دارد، اما اگر می‌توانید هزینه بیشتری انجام دهید، این یک راه مفید اضافی برای تمیز نگه داشتن تلفن شما است.

 

دیدگاه تان را بنویسید