کشف روشی مبتنی بر «دی ان ای» برای از بین بردن سرطان

محققان روشی جدید با استفاده از دی ان ای ابداع کرده اند که سلول های سرطانی را از بین می برد و زمینه را برای درمان بیماری فراهم می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیلی میل، از این روش برای هدف گرفتن سلول های مربوط به سرطان دهانه رحم و سینه انسان و همچنین سلول های ملانوما بدخیم در موش ها استفاده شده است. در این روش یک جفت دی ان ای قاتل سرطان که به شکل کلیپس مو است به سلول های سرطانی تزریق شد. پس از تزریق این مواد آنها به مولکول هایی به نام میکرو آر ان ای متصل شدند. مولکول های مذکور در برخی از سرطان ها بیش از حد تولید می شوند.

مهر نوشت؛ سلول ها به محض اتصال به میکرو آر ان ای ها، رشته های طولانی تری از دی ان ای تشکیل دادند که در حقیقت یک واکنش ایمنی را به وجود آورد.

سیستم ایمنی سلول های میکرو آر ان ای بیش از حد تولید شده را به عنوان عاملی خطرناک شناسایی کرد و در نتیجه واکنش ایمنی طبیعی بدن به کار افتاد و سلول های سرطانی را از بین برد.

محققان ژاپنی مبدع این روش مدعی هستند اختراع شان با نمونه های فعلی متفاوت است و در حقیقت سرآغازی برای عصر تولید داروهای جدید سرطان به حساب می آید.

پیش بینی می شود داروهای مبتنی بر دی ان ای و آر ان ای در شکست بیماری سرطان به محققان کمک کنند. زیرا آنها مولکول هایی حاوی اطلاعاتی حیاتی هستند که می توانند عملکرد زیست شناختی سلول ها را کنترل کنند.

البته این نخستین باری است که محققان توانسته اند یک شاخه دی ان ای به شکل کلیپس مو ابداع کنند که واکنش ایمنی طبیعی بدن را برای از بین بردن نوع خاصی از سلول های سرطانی فعال می کند.

آکیمیتسو اوکاموتو از دانشگاه توکیو و مولف ارشد پژوهش می گوید: نتیجه این تحقیق خبر خوبی برای پزشکان، محققان کاشف دارو و بیماران سرطان است. ما معتقدیم این روش گزینه های تازه ای برای توسعه دارو و سیاست های درمانی برای آنها فراهم می کند.

او در ادامه افزود: هدف بعدی ما کشف دارویی براساس نتایج این تحقیق و بررسی کارآمدی، میزان سمیت و پتانسیل روش های درمانی دیگر است.

نتایج این تحقیق در ژورنال «آمریکن کمیکال سوسایتی» منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید