انقلاب بزرگ در درمان سرطان؟ درمان یک کودک با روشی جدید

متخصصان بیمارستان "گریت اورمند استریت" انگلیس با بیان اینکه تمام روش‌های درمانی دیگر برای این دختر نوجوان مبتلا به سرطان با شکست مواجه شده بود، اظهار داشتند: بنابراین از روش "ویرایش پایه" (base editing- نوعی ویرایش ژنوم) برای انجام یک شاهکار مهندسی بیولوژیکی به منظور تولید دارویی جدید استفاده شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ متخصصان انگلیسی در اقدامی توانستند در اولین استفاده از یک روش درمانی جدید، سلول‌های سرطانی را در بدن یک بیمار نوجوان از بین ببرند.

ایسنا نوشت؛ متخصصان بیمارستان "گریت اورمند استریت" انگلیس با بیان اینکه تمام روش‌های درمانی دیگر برای این دختر نوجوان مبتلا به سرطان با شکست مواجه شده بود، اظهار داشتند: بنابراین از روش "ویرایش پایه" (base editing- نوعی ویرایش ژنوم) برای انجام یک شاهکار مهندسی بیولوژیکی به منظور تولید دارویی جدید استفاده شد.

به گفته پزشکان شش ماه بعد سلول‌های سرطانی در بدن بیمار غیرقابل تشخیص است اما به دلیل احتمال عود مجدد بیماری، این کودک همچنان تحت نظر می‌ماند.

آلیسا، ۱۳ ساله و اهل شهر لستر است که ماه مه سال گذشته به لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول T مبتلا شد.

مسئولیت سلول‌های T محافظت از بدن و جستجوی تهدیدات و از بین بردن آنهاست اما در مورد این کودک، آنها به عامل خطر تبدیل شده و فراتر از کنترل، رشد می‌کردند.

به گفته پزشکان سرطان او تهاجمی بود و شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان نتوانست بدن بیمار را از سلول‌های سرطانی خلاص کند. در نتیجه آنان به استفاده از فناوری موسوم به ویرایش پایه رو آوردند که شش سال پیش کشف شد.

ویرایش پایه به محققان اجازه می‌دهد تا روی قسمت دقیق کد ژنتیکی تمرکز کنند و سپس ساختار مولکولی تنها یک پایه را تغییر دهند، آن را به مورد دیگری تبدیل کنند و دستورالعمل‌های ژنتیکی را تغییر دهند. این تیم تحقیقاتی از این ابزار برای مهندسی نوع جدیدی از سلول T و سالم استفاده کردند که قادر به بدام انداختن و از بین بردن سلول‌های T سرطانی بیمار بود. آنها با سلول‌های T سالم که از یک اهداکننده گرفته شد، شروع کردند و اصلاح آن را آغاز کردند.

طی اولین ویرایش پایه، مکانیسم هدف گیری سلول های T غیرفعال شد تا به بدن بیمار حمله نکنند. دوم، یک نشانه شیمیایی به نام CD۷ که روی تمام سلول‌های T وجود دارد، حذف شد و ویرایش سوم یک پوشش نامرئی بود که از نابودی سلول‌ها توسط یک داروی شیمی درمانی جلوگیری می کرد. در مرحله نهایی اصلاح ژنتیکی به سلول‌های T مهندسی شده دستور داده شد که به دنبال هر فاکتوری که علامت CD۷ روی آن است، بروند تا تمام سلول‌های T قبلی در بدن بیمار از جمله سلول‌های T سرطانی را از بین ببرند.

اگر این روش درمانی موثر باشد، سیستم ایمنی بدن کودک از جمله سلول‌های T با دومین پیوند مغز استخوان بازسازی می‌شود.

 

FjsoheSXkAo5vL-

 

به گفته پزشکان، او اولین بیماری است که با این فناوری درمان شد.

آلیسا در برابر عفونت آسیب پذیر بود زیرا سلول‌های طراحی شده هم به سلول های T سرطانی بدن او و هم به سلول هایی که از او در برابر بیماری محافظت می کردند، حمله می کردند. پس از گذشت یک ماه، آلیسا در حال بهبودی بود و برای تقویت مجدد سیستم ایمنی برای دومین بار پیوند مغز استخوان انجام شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این بیمار ۱۶ هفته را در بیمارستان گذراند. پس از انجام معاینات سه ماهه نگرانی‌هایی ایجاد شد چرا که دوباره علائم سرطان پیدا شد. اما در دو بررسی اخیر علائمی از بیماری در او مشخص نبوده است.

دیدگاه تان را بنویسید