ثبت تصویر دو جرم آسمانی توسط تلسکوپ ملی

مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه به تازگی تصاویری با تلسکوپ ملی به ثبت رساندیم گفت: این تصاویر با تصاویر هابل از روی زمین برابری می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر حبیب خسروشاهی امروز در نشست خبری که به مناسبت ثبت اولین نور تلسکوپ ۳.۴ متری رصدخانه ملی ایران در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد، با بیان اینکه علم نجوم همواره برای مردم و منجمان هیجان انگیز بوده است، گفت: اولین تصاویر این تلسکوپ ملی در هفته اول مهرماه دریافت شد.

مهر نوشت؛ وی با اشاره به این موفقیت افزود: اولین نورگیری و تصاویر نجومی از آرپ ۲۸۲ در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری از زمین دریافت شد. همچنین دومین تصویر دریافت شده از تلسکوپ ملی کهکشان INO340_,NGC23 بود.

به گفته وی تصویر ثبت شده از این تلسکوپ ملی با تصویر دریافت شده از تلسکوپ فضایی هابل بر روی زمین برابری می‌کند.

خسروشاهی با بیان اینکه در ساخت تلسکوپ ملی ۷۰ هزار قطعه الکترونیکی در سیستم کنترل و ۱۰۰ هزار قطعه مکانیکی به کار برده شده است، افزود: فعالیت اصلی برای توسعه و ساخت رصدخانه ملی و تلسکوپ از سال ۱۴۰۰ آغاز شد ولی در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تأمین برخی اقلام، تأخیری در اجرای فرآیند صورت گرفت.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا اوایل تابستان سال جاری لایه نشانی آینه تلسکوپ اجرایی شد، ادامه داد: لایه نشانی آلومینیوم خالص به ضخامت ۸۰ نانو متر به روش کند و پاش انجام شد.

مجری طرح رصدخانه ملی با اشاره به چشم انداز این تلسکوپ گفت: قرار است در فاز ۳ این طرح بعد از نورگیری، تلسکوپ را در موقعیتی قرار دهیم و سرمایه گذاری کنیم که امکان جدیدی در شبکه تلسکوپ‌های کلاس ۴ متری در دنیا ایجاد کند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید