موشک «فایرفلای» به طور آزمایشی به فضا رفت

موشک آلفا متعلق به شرکت «فایرفلای آئرواسپیس» نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و به طور موفقیت آمیز چندماهواره را به مدار زمین رساند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، این موشک ۲۹ متری از مقر فضایی وندربرگ در ساعت ۷:۰۱ دقیقه گرینویچ دیروز به فضا پرتاب و به این ترتیب ماموریت نمایشی فایرفلای به نام« آلفا فلایت۲: به سمت تاریکی» انجام شد.

مهر نوشت؛ البته همانطور که نام ماموریت نشان می دهد این دومین پرتاب موشک آلفا به مدار زمین است. نخستین پرتاب آزمایشی شرکت در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی از مقر فضایی وندربرگ انجام شد. طی عملیات یکی از ۴ موتور Reaber بوستر موشک زودتر از موعد خاموش شد و در نتیجه ماموریت موفقیت آمیز نبود.

اما ماموریت روز گذشته موفقیت آمیز بود و موشک آلفا طبق برنامه ریزی به مدار زمین رفت. دو قسمت موشک ۲.۵ دقیقه پس از پرتاب از هم جدا شدند  و ۵ دقیقه پس از آن قسمت بالایی در مدار انتقالی قرار گرفت.

قسمت بالایی موشک به ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری مدار زمین رفت. طی ماموریت مذکور ۳ محموله در کمتر از یک ساعت پس از پرتاب به مدار زمین  رسیدند. هر سه محموله کوچک و به اندازه یک قرص نان بودند. یکی از آنها Serenity نام گرفته و به سازمان غیرانتفاعی « آموزگاران در فضا» تعلق دارد. ابزار مذکور طوری طراحی شده اند تا انبوهی از داده را طی پرواز جمع آوری کند. داده های مذکور بعدا در اختیار جامعه آموزشی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر آن ماهواره TES-۱۵ناسا نیز همراه موشک فایرفلای به فضا پرتاب شد. این ابزار توسط دانشگاه سن خوزه در کالیفرنیا ساخته و طوری طراحی شده تا به ماهواره ها کمک کند پس از پایان ماموریت شان به شیوه ای راحت تر از مدار خارج شوند.

 سومین محموله موشک شامل ۵ ماهواره کوچک «پیکوست» بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید