تشخیص بیماری از روی اشک چشم

پیشرفت های فناوری در چین نشان می دهد اشک چشمان فقط نشان دهنده احساسات نیست و به تشخیص چند بیماری از جمله دیابت کمک می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اکستریم تک، مهندسان پزشکی زیستی در دانشگاه پزشکی ونژو سیستمی برای ردیابی بیماری های چشمی، غدد درون ریز و حتی تخریب عصبی با استفاده از چند قطره اشک ابداع کرده اند. این سیستم که iTEARS نام گرفته با استفاده از اگزوزوم های موجود در اشک وجود بیماری خاصی در بدن را مشخص می کند. اگزوزوم ها در حقیقت وزیکول های کوچک دارای غشا و در اندازهٔ ۳۰ تا ۱۰۰ نانومتر هستند که در مایعات بدن مانند بزاق، خون، ادرار و غیره وجود دارند.

مهر نوشت؛ اگزوزوم ها در حقیقت پیام رسان های ریزی هستند که اطلاعاتی درباره سلامت سلول و فرایندهای مختلف بدن را حمل می کنند. هنگامیکه اگزوزوم ها به طور کمی و علمی بررسی می شوند، قادرند وجود اختلالات خاص در بدن فرد را نشان دهند اما میزان کمیت مورد نیاز برای تحقیق، بخش سخت این فرایند است. به طور معمول اشک انسان شامل قطراتی کوچک است و دستیابی به نمونه ای از آن با غلظت بالای اگزوزوم ها کار سختی است.

اما سیستم iTEARS می تواند اگزوزوم ها را از بقیه محلول جدا کند و در نتیجه پیام های سلولی از طریق آن مشخص می شوند. این فناوری از دو غشای نانو متخلخل برای جدا کردن اگزوزوم ها از اشک در مدت زمان ۵ دقیقه استفاده می کند. پس از ایزوله سازی اگزوزوم ها می توان از آنها برای تشخصیص خشکی چشمان استفاده کرد. البته این سیستم قادر به ایجاد تمایز بین انواع مختلف اختلال است و بنابراین بیمار و پزشک می توانند بهترین و موثرترین درمان را انتخاب کنند.

اگزوزوم های اشک را می توان برای ردیابی رتینوپاتی دیابتی استفاده کرد که یک بیماری نادر چشمی و مرتبط با دیابت است. حتی با کمک این سیستم می توان ابتلای فرد به دیابت را نیز تشخیص داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید