کشف هواژل جدید برای درمان شکستگی استخوان‌ها

محققان دانشگاه "کویمبرا" پرتغال در مطالعه اخیرشان از توسعه یک هواژل نوین برای مصارف پزشکی خبر داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از آی او، هَواژِل یا ایروژل(aerogel) یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود.

ایسنا نوشت؛ گروهی از محققان دانشگاه "کویمبرا" از پلیمرهای طبیعی، یک هواژل جدید تولید کرده‌اند که در مصارف دارویی و پزشکی کاربرد دارد. یکی از موارد استفاده از این هواژل در پزشکی ترمیمی است. پزشکی ترمیمی(Regenerative medicine) شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیای بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته می‌باشد که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه‌بندی می‌گردد.

هواژلی که محققان پرتغالی توسعه داده‌اند "SterilAerogel" نام دارد."مارا براگا"(Mara Braga) محقق این مطالعه در این باره گفت: هدف اصلی "SterilAerogel" حل مشکلات سلامتی افراد مسن مانند شکستگی استخوان و مشکلات تخریب کننده و التهابی است که به طور فزاینده‌ای جمعیت جهان به ویژه افراد مسن درگیر آن هستند. ما این هواژل‌های پیشرفته‌ را بر اساس پلیمرهای طبیعی توسعه داده‌ایم تا پزشکان بتوانند به راحتی از آن در ترمیم بافت و همچنین در بانداژها برای درمان زخم‌ها استفاده کنند.

یکی از نوآوری‌های محققان این مطالعه استفاده از تکنیکی برای پردازش پلیمر طبیعی است. محققان این مطالعه گفتند: بیوپلیمرها با زیست‌سازگاری بالا برای استفاده در موجودات زنده مناسب هستند، اما آنها نیاز به یک فرآیند استریل‌سازی دقیق دارند چرا که این فرایند تضمین می‌کند خواص شیمی فیزیک و ساختاری آن از بین نمی‌رود.

براگا افزود: از آنجایی که از فناوری سیال فوق بحرانی برای آماده‌سازی و استریل‌سازی هواژل استفاده کرده‌ایم می‌توان درباره زیست سازگاری این ماده مطمئن بود.

سیال فوق بحرانی(supercritical fluid) به هر ماده‌ای که بالاتر از فشار و دمای آن در نقطه بحرانی باشد اطلاق می‌شود. جایی که فازهای گاز و مایع از یکدیگر متمایز نیستند.

محققان گفتند، برای تایید اثربخشی این فناوری، چندین آزمایش با همکاری مرکز علوم اعصاب و زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کویمبرا انجام شد. برای اینکه این هواژل جدید و کاملا طبیعی و بدون بقایای شیمیایی در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرد، همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.اگرچه این پروژه بر روی مراقبت‌های بهداشتی متمرکز بود اما باید گفت هواژل تازه توسعه یافته دارای پتانسیل برای مصارف دیگر به عنوان مثال به عنوان جاذب برای تصفیه فاضلاب نیز است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Materials Chemistry and Physics" منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید