ساخت ۳ مدل «خودروی پرنده» تا سال آینده

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده گفت: تا سال آینده سه نمونه از محصولات کوچک مقیاس «خودروی پرنده» در رویداد اختتامیه رونمایی خواهند شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، امیر شیخ در مراسم افتتاحیه اولین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: حمل و نقل پیشرفته هوایی عنوان درست تری است ولی خودروی پرنده مصطلح شده است. ما برای تولید خودروی پرنده به ۳ سمت در حال حرکت هستیم؛ نخست عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران بودن. این ایده از گذشته توسط مراکز علمی مختلف وجود داشته است و تقریبا حاصل کار یکساله پژوهشی ما منجر به رسیدن به یک گستره بسیار بالایی از وسایل مرتبط با این خودرو شده است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به دسته بندی پیکربندی وسایل حمل و نقل هوایی گفت: نخست تاکسی های هوایی هستند که عمدتاً عمود پرواز بوده و تنها در سفرهای هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. دوم خودروی پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز فراهم می کند و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتاً عمود پروازند و در واقع این دسته ترکیبی از دو دسته اول هستند.

شیخ ادامه داد: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مولفه های وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی های مهم خودرو و هواپیما را توأمان دارند و با یک قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.

وی به چالش‌ها متعدد ساخت و تولید وسایل حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین مورد، چالش های پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری. دوم چالش های امنیتی که سیستم های پروازی، مناطق پرواز ممنوع، برد پروازی را شامل می‌شود. سوم چالش‌های مقرراتی است که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و هزینه پروازی است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را درون خود دارد. چالش دیگر چالش های ایمنی است که مربوط به سیستم بازیابی و چتر نجات، سیستم جلوگیری از برخورد با موانع را شامل می‌شود و چالش آخر چالش های اقتصادی است که مربوط به ایجاد زیرساخت ها، ایجاد جذابیت برای جذب سرمایه و جریان پولی و تامین مالی می شود.

شیخ در ادامه تصریح کرد: کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس و سایر کشورها نسبت به خودروی پرنده توجه ویژه‌ای داشته اند و تاکنون محصولاتی در این زمینه ارائه داده اند.

وی افزود: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم چرا که در کشور ما هنوز زیرساخت ها فراهم نیست که البته تامین آن ها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به اینکه تقریباً یک سال است که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های مختلف بر روی این پروژه کار می کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و معاونت علمی ریاست جمهوری.

شیخ در ادامه افزود: برای برگزاری رویداد ساخت خودروی پرنده، دو مرحله داریم که فاز اول بازطراحی است که ۲۷ تیم در این رویداد شرکت کردند و مشغول طراحی خودروی پرنده هستند. در فاز دوم قرار است تیم های منتخب به فاز ساخت نمونه کوچک محصول ورود کنند و انشالله می‌توان متصور باشیم که سال آینده همین موقع سه نمونه از این محصولات کوچک مقیاس را در رویداد اختتامیه به نمایش در بیاوریم.

سید حسن قدسی پور در اظهار کرد: در قانون بودجه امسال بندی آمده که دانشگاه ها می توانند هلدینگ ایجاد کنند که البته در مرحله تصویب آیین نامه قرار دارد. دانشگاه امیرکبیر در زمینه های استراتژیک ورود کرده که مثال آن تولید خودروی برقی است. اتحادیه اروپا اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ خودروی دیزلی به طور کامل جمع خواهد شد و خودروی برقی جایگزین آن خواهد شد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در ارتباط با تولید خودروی برقی، قصد ایجاد یک مرکز را داریم و با چند خودروساز بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم و آن ها نیز اعلام مشارکت کرده اند. ما برای اطمینان از کار از این شرکت خودروساز خواسته ایم که یک سری تست روی محصولات شان انجام دهند که موافقت کردند. از سوی دیگر با یک خودروساز آلمانی وارد مذاکره شده ایم که حاضر است تکنولوژی خودروی برقی را به ما بدهد.

قدسی پور تصریح کرد: در زمینه هوش مصنوعی پروژه های عملیاتی در یک شرکت معدنی و صنعتی بزرگ آغاز کرده ایم و در حال حاضر یک سری خط های معادن به صورت هوشمند کار می کنند. از سوی دیگر پروژه های بالای ۵۰ میلیارد تومان در حوزه ازدیاد برداشت با وزارت نفت داریم.

نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده توسط موسسه تحقیقات فنی مهندسی عماد امیرکبیر با همکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، موسسه دانش بنیان برکت، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید