پرتاب محموله جدید روسیه به سمت ایستگاه فضایی

روسیه فضاپیمای باری جدید خود موسوم به "پروگرس ۸۱"(Progress ۸۱) را ساعتی قبل به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) پرتاب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، روسیه ساعتی پیش در اولین ماموریت خود به ایستگاه فضایی از زمان حمله به اوکراین، یک ماموریت محموله رباتیک جدید را به سمت این ایستگاه پرتاب کرد.

فضاپیمای باری بدون سرنشین "پروگرس ۸۱" بر فراز موشک "سایوز" در ساعت ۰۵:۳۲ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۴:۰۲ به وقت ایران) از پایگاه بایکونور در قزاقستان پرتاب شد تا ساعاتی دیگر در ساعت ۹:۰۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۳۳ به وقت ایران) به ایستگاه فضایی برسد.

"ساندرا جونز" سخنگوی ناسا در حین تفسیر پرتاب زنده این رویداد از مرکز کنترل ماموریت این آژانس در هیوستون گفت: این یک پرتاب کامل از بایکونور بود.

روسیه برخلاف تهاجم به اوکراین، همچنان در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) شریک است، حتی با وجود اینکه "دیمیتری روگوزین" رئیس آن بارها تهدید کرده است که این برنامه را که در آن با ۵ آژانس فضایی مختلف و ۱۵ کشور همکاری می‌کند، ترک خواهد کرد.

روسیه در اواخر ماه مارس و تنها چند هفته پس از حمله به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، "مارک ونده‌هی" فضانورد ناسا را طبق برنامه‌ریزی با فضاپیمای "سایوز" به زمین بازگرداند. این فرود به دنبال پرتاب ۳ فضانورد به ایستگاه فضایی به عنوان بخشی از مأموریت‌های "Expedition ۶۶" و " ۶۷ Expedition " بود.

"جونز" گفت: تلویزیون ناسا پوشش عملیاتی همه پرتاب‌های مربوط به ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم می‌کند تا شفافیت ارائه دهد و به پرسنل پشتیبانی مأموریت اجازه دهد تا آگاهی موقعیتی لازم برای عملکرد ایمن و پایدار ایستگاه فضایی بین‌المللی را حفظ کنند.

"پروگرس ۸۱" در مسیر خود به سمت ایستگاه فضایی دو بار به دور زمین خواهد چرخید و در ساعت ۹:۰۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به انتهای ماژول "Zvezda" ساخت و متعلق به روسیه متصل خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از مشارکت‌های فضایی روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین از هم پاشیده است. به عنوان مثال، موشک‌های "سایوز" دیگر از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب نمی‌شوند و روسیه فروش موتورهای موشک ساخت روسیه به شرکت‌های آمریکایی را متوقف کرده است. اما همان طور که پرتاب "پروگرس ۸۱" نشان می‌دهد، روسیه همچنان بخشی جدایی ناپذیر از برنامه ایستگاه فضایی است.

"پروگرس ۸۱" بیش از ۲.۵ تن تجیزات و تدارکات را برای خدمه هفت نفره حاضر در ایستگاه فضایی حمل می‌کند که شامل حدود ۱.۵ تن محموله خشک مانند غذا، پوشاک و تجهیزات است و ۶۰۰ کیلوگرم سوخت، ۴۲۰ کیلوگرم آب و ۳۶ کیلوگرم نیتروژن است.

این پرتاب به دنبال خروج یک فضاپیمای باری روسی از ایستگاه فضایی صورت گرفت. "جونز" می‌گوید "پروگرس ۷۹" روز چهارشنبه(۲ ژوئن) همراه با محموله زباله و اقلام غیر ضروری از ایستگاه فضایی خارج شد و با ورود به جو زمین بر فراز اقیانوس آرام سوخت.

"پروگرس ۸۱" در فاصله نسبتاً کوتاهی با یک پرواز باری دیگر دنبال خواهد شد. ماموریت رباتیک "اسپیس‌ایکس" موسوم به "CRS-۲۵" قرار است جمعه آینده(۱۰ ژوئن) به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شود.

ضمن اینکه ایستگاه فضایی اخیرا توسط یک فضاپیمای بدون سرنشین دیگر نیز مورد بازدید قرار گرفت. کپسول "استارلاینر" ساخته شرکت "بوئینگ" در این ماموریت، یک پرواز آزمایشی مهم را از ۱۹ تا ۲۵ مه انجام داد. این ماموریت به نام "OFT-۲" احتمالاً آخرین مانع بزرگی بود که شرکت "بوئینگ" باید قبل از تایید گرفتن از ناسا برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی پشت سر می‌گذاشت.

مقامات بوئینگ و ناسا گفته‌اند که اولین پرواز سرنشین‌دار این کپسول فضایی ممکن است قبل از پایان سال جاری، مشروط بر اینکه تجزیه و تحلیل داده‌های "OFT-۲" هیچ چیز نگران کننده‌ای را نشان ندهد، انجام شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید