تغییراتی که سیاه چاله‌ها بر زمان می‌گذارند

سیاه چاله ها یکی از عجیب ترین پدیده های فضایی هستند و هنوز مطالعات جامعی در ارتباط با این پدیده وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سیاهچاله‌ها زمانی متولد می‌شوند که ستارگان پرجرم ۲۰ برابر خورشید ما سوخت هسته‌ای خود را تخلیه کرده و تحت نیروی گرانش فرو ریزند. ناسا توضیح می‌دهد که وقتی این اتفاق می‌افتد، یک ابرنواختر، یکی از درخشان‌ترین انفجار‌های جهان ما، ایجاد می‌شود.

به گزارش slashgear، بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۲، ۴۰ میلیارد میلیارد (۴ + ۱۹ صفر) سیاهچاله قابل مشاهده در جهان وجود دارد. سیاهچاله‌هایی که جرم آن‌ها سه تا ده‌ها برابر خورشید ما است، آن‌ها سیاهچاله‌هایی با جرم ستاره‌ای نامیده می‌شوند. از سوی دیگر، سیاهچاله‌های بسیار پرجرم می‌توانند از ۱۰۰ هزار تا میلیارد‌ها برابر خورشید ما جرم داشته باشند. یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز اکثر کهکشان‌های بزرگ یافت می‌شود.

سیاهچاله‌ها بدون شک مرموزترین پدیده اخترفیزیکی کیهان هستند. به گزارش پرینت، آلبرت انیشتین، استاد فضا و زمان، وجود سیاهچاله‌ها را در اوایل دهه ۱۹۹۰ پیش بینی کرد. ریاضیات و فیزیک به همراه نظریه نسبیت عام انیشتین ثابت کرد که سیاهچاله‌ها باید وجود داشته باشند، اما قبل‌تر حتی انیشتین برنده جایزه نوبل ۱۹۲۱ فکر می‌کرد سیاهچاله‌ها آنقدر عجیب و غریب هستند که به وجود آن‌ها می‌توان شک کرد.

تا به امروز، ناسا و بهترین ذهن‌های برتر جهان هنوز درگیر سیاهچاله‌ها هستند. برخی از سیاهچاله‌ها بسیار قدیمی هستند و در مراحل اولیه کیهان شکل گرفته اند، اما باید اشاره کرد که هیچ یک از رویداد‌های فضایی به اندازه اتفاقی که برای فضا و زمان در داخل این اجرام آسمانی یعنی سیاه چاله‌ها می‌افتد، گیج کننده و دشوار نیست.

مکان و زمان در داخل سیاهچاله تغییر می‌کند

همانطور که انیشتین توضیح می‌دهد، در داخل یک سیاهچاله، به محض اینکه از افق رویداد عبور کرد، با جابجایی فضا و زمان تا بی نهایت کشش پیدا می کند و همه چیز عجیب‌تر می‌شود. این موضوع سخت‌ترین مفهوم برای تجسم است.

اول، باید درک کرد که نیرو‌های گرانشی یک سیاهچاله آنقدر قوی هستند که وقتی هر چیزی در دسترس آن‌ها قرار گرفت، نمی‌تواند از کشش آن فرار کند، حتی نور. در فضا، اجسام همیشه در حرکت هستند، آن‌ها در فضا و زمان حرکت می‌کنند و بر اساس قانون اینرسی که می‌گوید یک جسم به حرکت خود ادامه می‌دهد تا زمانی که چیزی آن را متوقف کند سوالاتی به وجود می‌آید مانند: چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک جسم، مثلاً یک ستاره متحرک، توسط یک سیاه‌چاله کشیده می‌شود؟ چه زمانی حرکت ستاره متوقف می‌شود؟

وقتی این ستاره که آزادانه در فضا و زمان حرکت می‌کند، از افق رویداد عبور می‌کند، یک اتفاق مهم رخ می‌دهد: قوانین حرکت آن در فضا و زمان تغییر می‌کند. اکنون ستاره فقط می‌تواند به سمت "مرکز" یا "تکینگی سیاهچاله" حرکت کند. نمی‌تواند فرار کند، اما وقتی ستاره به تکینگی می‌رسد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا حرکت متوقف می‌شود؟ این مدل می‌گوید که ستاره در بی نهایت به حرکت خود ادامه می‌دهد، در صفحه‌ای که مکان و زمان به بی نهایت کشیده می‌شوند. به همین دلیل است که سیاه‌چاله‌ها می‌توانند اجسام با اندازه عظیم را بلع کنند و این اجسام بزرگ را در یک منطقه کوچک در داخل سیاه‌چاله قرار دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید