ایران در جمع ۵ کشور پیشرو در حوزه نانو

گزارشی جهانی تاکید دارد که ایران نه تنها در حجم تولید علم نانو بلکه در جهت‌گیری و کیفیت دستاوردهای علمی این حوزه نیز جزء کشورهای پیشرو محسوب می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، قرار گرفتن ایران در میان پنج کشور نخست جهان در زمینه تولید علم نانو یکی از دستاوردهای قابل توجه شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشورمان است که در تحقیقی بین‌المللی بر آن صحه گذاشته شده است. این تحقیق بین‌المللی، به مقایسه کشورها و مؤسسات علمی و فناوری بر اساس شاخص جدیدی تحت عنوان «تمرکز بر حوزه‌های درحال ظهور فناوری» می‌پردازد.

ایسنا نوشت؛ این معیار نشان می‌دهد که ایران، نه تنها از لحاظ تولید علم نانو به رتبه پنجم جهان دست پیدا کرده‌ است، بلکه بیشترین تمرکز را به همراه چهار کشور پیشرفته دیگر، بر نوظهورترین و پیشروترین حوزه‌های علم و فناوری قرارداده است.

بر اساس این معیار کشور چین با فاصله زیاد رتبه اول و چهار کشور آمریکا، کره جنوبی، هند و ایران با فاصله‌ای کمتر نسبت به یکدیگر در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. در این رتبه‌بندی، ایران بالاتر از تمام کشورهای اروپایی و همچنین کشور ژاپن با هزینه‌کرد میلیارد دلاری در حوزه تحقیقات نانو قرار گرفته است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در گزارشی که توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شده است، توسعه فناوری‌نانو در ایران به عنوان یک نمونه برای درس‌آموزی مورد تاکید قرار گرفته است.  

این گزارش، ایران را پیشگام در سیاست‌گذاری نانو بعد از آمریکا و چین و قبل از اتحادیه اروپا معرفی کرده است و با اشاره به برخی از برنامه‌های توسعه نانو در ایران، رویکرد ایران در شبکه‌سازی آزمایشگاهای نانو برای تامین زیرساخت‌های پژوهشی را به عنوان یک الگو برای کشورهای آفریقایی معرفی کرده است. همچنین براساس این گزارش، ایران در کنار کشورهای پیشرفته دنیا از قبیل آمریکا، چین، انگلستان، روسیه و اتحادیه اروپا بیشترین تعداد استانداردهای ملی تدوین شده در فناوری‌نانو را دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید