رباتی که بیش از ۳۰ متر به هوا می پرد!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار موفق به تولید رباتی شده اند که حدود سی سانتیمتر ارتفاع دارد و می‌تواند بیش از ۳۰ متر به هوا بپرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیوزکالکتیو، بیشتر تحقیقات رباتیک بر روی تولید ماشین‌هایی متمرکز است که می‌توانند مشاغل یکنواخت یا خطرناک انسان‌ها را انجام دهند. همین امر دلیل افزایش استفاده از بازوهای رباتیک در کارخانه‌ها در چند دهه اخیر است.

مهر نوشت؛ اما ربات‌ها همچنین می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که در زمینه پرش و جابجایی نیز بهتر از انسان‌ها عمل کنند، کاری که عضلات بیولوژیکی بدن افراد قادر به انجام آن نیستند.

محققان آزمایشگاه هاکس در دانشگاه کالیفرنیا ربات جهنده مصنوعی ساخته‌اند که مبتنی بر طرح‌هایی از طبیعت است و برای تولید آن از حیواناتی مانند کانگورو، قورباغه و ملخ با توانایی‌های پرش شگفت‌انگیز الهام گرفته شده است.

این ربات ساده از یک ویژگی مکانیکی به نام "عمل دوگانه" استفاده می‌کند. در تولید این ربات از یک موتور کوچک با فنرهای بسیار بزرگ ساخته شده از نوارهای فیبر کربنی استفاده شده که مانند کمان کاسه ساز عمل می‌کند. همانطور که موتور به آرامی رزوه های قوی را می‌پیچاند، فنرها فشرده‌تر می‌شوند و در عین حال یک سری نوار لاستیکی کشیده شده و انرژی بیشتری جمع می‌کنند.

سرعت این ربات تنها در ۹ میلی ثانیه به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و چون تنها ۳۱۵ گرم وزن دارد به راحتی تا ۳۰ متر به آسمان می‌رود. انعطاف و مواد تشکیل دهنده باعث می‌شود ربات مذکور در برخورد با زمین نیز آسیب نبیند. ارتفاع پرش این ربات در سطح ماه با توجه به جاذبه کمتر به ۱۲۰ متر هم می‌رسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید