احتمال ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا

مطالعات جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از آی‌ای، یک تحقیق گسترده نشان داده است افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند تا یک سال پس از ابتلا، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲ دارند. در واقع طبق گفته محققان، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، ۴۰ درصد بیشتر است.

ایسنا نوشت ؛ بر اساس این مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Diabetes & Endocrinology، "زیاد العلی" محقق ارشد مرکز مراقبت‌های بهداشتی "سنت لوئیس" در میزوری و "شی" اپیدمیولوژیست این مرکز، سوابق مربوط به ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از ابتلا به کرونا را بررسی کردند. این مطالعه بیش از هشت میلیون نفر از جمله ۱۸۰ هزار مبتلا به کووید-۱۹ را شامل می‌شد.

محققان مشاهده کردند که با افزایش شدت کووید-۱۹، خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش یافته است. افرادی که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، در مقایسه با افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ نبودند و در بیمارستان بستری نشده بودند یا کارشان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نکشیده بود، تقریباً چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

این یافته‌ها با یافته‌های مطالعه دیگری در آلمان که نسبت به این مطالعه جدید، کوچکتر بود، مطابقت دارد.

"العلی" می‌گوید: این خطر، کوچک است، اما ناچیز و قابل چشم پوشی نیست، چرا که واضح است که ابتلا به کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را تا یک سال بعد افزایش می‌دهد.

کووید-۱۹ و خطر ابتلا به دیابت

بر اساس این مطالعه جدید، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، حدود ۴۰ درصد بیشتر از افراد دیگر به دیابت مبتلا می‌شوند.

این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار مورد مطالعه در گروه کنترل، تقریباً ۱۵ نفر مبتلا به دیابت در گروه مبتلایان به کووید-۱۹ تشخیص داده شد و تقریباً همه موارد، به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند، وضعیتی که در آن بدن نسبت به انسولین مقاومت می‌کند یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند.

محققان دریافتند که حتی بیمارانی که ابتلای خفیف به کووید-۱۹ داشتند و هیچ فاکتور خطر قبلی برای ابتلا به دیابت نداشتند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

علاوه بر این، افراد دارای شاخص توده بدنی(BMI) بالا که یک معیار برای سنجش اضافه وزن و میزان چاقی و یک عامل خطر قابل توجه برای دیابت نوع ۲ است، بیش از دو برابر خطر ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا دارند.

این مطالعه جدید و بسیاری از مطالعات دیگر در این حوزه به شناخت ما از پیامدهای دراز مدت ابتلا به کووید-۱۹ اضافه می‌کند. اگرچه این بدان معنا نیست که این یافته‌ها مطمئناً برای همه مردم صادق خواهد بود، اما افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌تواند باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری در سطح جهان شود.

"العلی" می‌گوید: وقتی این همه‌گیری فروکش کند، میراث این همه‌گیری باقی خواهد ماند که سیستم‌های مراقبت بهداشتی برای آن آماده نیستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید