سیاره زهره در انتظار 3 ماموریت بزرگ در یک دهه آتی

سیاره زهره به یک مورد جذاب برای مطالعه تبدیل شده است و به همین دلیل، دانشمندان در حال برنامه‌ریزی ماموریت‌های مختلف برای شناخت هرچه بیشتر این سیاره هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از آی‌ای، سیاره زهره را "خواهر شیطانی زمین" می‌نامند و بسیاری از محققان پیشنهاد کرده‌اند که این سیاره آتشین را به خانه جدید خود تبدیل کنیم، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که درباره آن نمی‌دانیم و این به این دلیل است که در حال حاضر تنها یک فضاپیمای اختصاصی در حال مطالعه زهره است و آخرین ماموریت بازدیدکننده رباتیک ناسا به این سیاره به نام مأموریت "ماژلان" در سال ۱۹۹۴ به پایان رسیده است.

ایسنا نوشت؛ اما این موضوع به زودی تغییر خواهد کرد، زیرا ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) اکنون مأموریت‌های جدیدی را برای مطالعه این سیاره اعلام کرده‌اند. این برنامه‌ها ابتدا در ژوئن ۲۰۲۱ اعلام شد، اما متخصصان به تازگی شروع به توضیح آنها در کنفرانس علوم قمری و سیاره‌ای(LPSC) امسال کرده‌اند و چارچوب زمانی انجام این ماموریت‌ها را "دهه زهره" نامیدند.

"یورن هلبرت" دانشمند سیاره‌شناس آژانس فضایی آلمان می‌گوید: می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و تاکید کنم که چقدر خارق‌العاده است که ما اکنون از صحبت در مورد آنچه مأموریت‌های پیشنهادی زهره می‌توانند انجام دهند به صحبت در مورد آنچه این مأموریت‌ها در زهره انجام خواهند داد، حرکت کرده‌ایم. این یک لحظه باورنکردنی است.

ماموریت‌های ناسا برای مطالعه سیاره زهره، "وریتاس"(VERITAS) و "داوینچی"(DAVINCI) نامیده می‌شوند، در حالی که ماموریت آژانس فضایی اروپا "انویژن"(EnVision) نام خواهد داشت.

امید است "وریتاس" در سال ۲۰۲۷ عازم زهره شود و هدف آن ارائه اولین نگاه اجمالی به سطح زهره از زمان پایان مأموریت "ماژلان" است. این مأموریت همچنین به دنبال جمع‌آوری داده‌هایی درباره ترکیب سنگ، فعالیت‌های زمین‌شناسی و هسته این سیاره خواهد بود.

"وریتاس" همچنین میزبان ابزاری موسوم به "نقشه‌بردار گسیل ونوس"(VEM) است که با یک پرواز نزدیک در کنار "انویژن" به کار گرفته خواهد شد.

هدف پرتاب این ماموریت اوایل دهه ۲۰۳۰ است. در عین حال، ماموریت "داوینچی" که آن هم برای پرتاب در سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است، بر جو زهره تمرکز خواهد کرد و از یک فضاپیمای اصلی و یک کاوشگر جوی تشکیل شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید