تلاش محققان برای تولید اکسیژن از سنگ‌های ماه

استفاده از سنگ‌های ماه برای تولید اکسیژن یکی از روش‌های پیشنهادی محققان است، زیرا درماه جو وجود ندارد و فراهم کردن اکسیژن کار دشواری است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد که تیمی را برای تولید اکسیژن در ماه انتخاب کرده است. این تیم به رهبری سازنده هوافضا Thales Alenia Space، محموله‌ای را برای تولید اکسیژن از خاک ماه طراحی خواهد کرد.

به گزارش digitaltrends، از آنجایی که ماه جو ندارد، کاوشگران در آینده باید هر چیزی را که برای زنده ماندن نیاز دارند با خود بیاورند. اما حمل اکسیژن به فضا با استفاده از موشک ناکارآمد است، بنابراین بهتر است فضانوردان بتوانند در مکان‌هایی که در حال کاوش هستند، راه‌هایی برای ساختن آنچه نیاز دارند ایجاد کنند. این اصل، استفاده از منابع در موقعیت (ISRU) نامیده می‌شود و یک ایده کلیدی برای ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ است.

این محموله در ماه به گونه‌ای طراحی خواهد شد که بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم اکسیژن از مواد غبارآلود که ماه را می‌پوشاند و سنگلیت نام دارد ایجاد کند. هدف از انجام این کار استخراج ۷۰ درصد از اکسیژن موجود در نمونه‌ها در یک دوره ۱۰ روزه است. این محدودیت زمانی به این دلیل است که در یک روز قمری که حدود دو هفته طول می‌کشد، محموله باید در پنجره انرژی خورشیدی کار کند. آزمایش‌ها و مفاهیم قبلی نشان داده‌اند که می‌توان اکسیژن را از سنگ قمری استخراج کرد که حدودا از ۴۰ تا ۴۵ درصد اکسیژن تشکیل شده است. در حال حاضر، چالش ایجاد یک سیستم کارآمد با محدودیت‌های اندازه و مواد است.

دیوید بینز، مهندس سیستم تولیدکننده اکسیژن در بیانیه‌ای گفت: "محموله باید فشرده و کم قدرت باشد و بتواند بر روی طیف وسیعی از فرودگر‌های بالقوه ماه، از جمله فرودگر لجستیک بزرگ اروپایی ESA، EL۳، پرواز کند. " اگر این تیم بتواند با این چالش مقابله کند، این فناوری پتانسیل این را دارد که ماموریت‌های خدمه ماه آینده را فعال کند، بینز گفت: "توانایی استخراج اکسیژن از سنگ ماه، همراه با فلزات قابل استفاده، یک تحول برای اکتشافات در ماه خواهد بود."

 

دیدگاه تان را بنویسید