استفاده از نانودارو‌ها برای درمان تنگی مجاری رگ ها

دانشمندان آمریکایی موفق شدند با نانودارو‌ها تصلب شرایین و گرفتگی عروق را درمان کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بیماری‌های عروقی مانند تصلب شرایین می‌تواند باعث مشکلات بسیار جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شود. با این حال، درمان‌هایی که امروزه برای این بیماری‌های وجود دارد می‌تواند خطرات جانبی دیگر مانند کاهش سطح فشار خون و کلسترول را به همراه داشته باشد که خود مشکلات دیگری را برای بیمار به وجود می‌آورد.

دانشمندان آمریکایی به تازگی موفق شدند در محیط آزمایشگاهی با کمک نانودارو‌ها باعث کاهش مواد رسوب کرده در عروق (که منجر به تصلب شرایین می‌شود) در موش‌ها شوند.

یکی از مدیران این پروژه می‌گوید: این نانودارو‌ها به طور مستقیم مناطق التهابی رگ را هدف قرار داده و به حل مشکلات عروقی بیماران کمک می‌کند.

رسوب کلسترول و سایر ضایعات در جداره رگ ها، باعث تنگ‌تر شدن و از دست رفتن قابلیت ارتجاعی عروق می‌شود. حال با توسعه این روش درمانی، نانودارو‌ها با زدودن این ضایعات منجر به کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و تنگی مجرا می‌شود.

پلاک‌های ایجاد شده در عروق به مرور با تنگ کردن عروق، می‌توانند منجر به انسداد آن‌ها شوند. در این حالت خونرسانی به بافت متوقف می‌شود. بسته به اینکه این انسداد در کدام اندام رخ داده باشد، فرد شاهد بروز مشکلات متعددی خواهد بود. در مغز این امر باعث سکته مغزی و در قلب باعث حمله قلبی می‌شود.

دانشمندان امیدوارند با توسعه این روش و آزمایش آن بر روی انسان، موفق به تولید نانودارو‌هایی برای از بین بردن ضایعات در عروق و جلوگیری از تنگی مجاری رگ‌ها شوند.

منبع: پایگاه خبری دانشگاه شیکاگو

 

دیدگاه تان را بنویسید