تلسکوپ فضایی جیمز وب کریسمس به فضا می ‎رود

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب با هدف قرارگیری در مدار زمین همزمان با ۲۲ دسامبر، تا شب کریمس به تعویق افتاد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از space؛ مقامات ناسا اعلام کردند: " توسعه دهندگان تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال کار بر روی یک مشکل ارتباطی بین رصدخانه و سیستم پرتاب کننده هستند به همین علت برای ششمین بار پرتاب این تلسکوپ به تعویق می‌افتاد و پیش‌بینی می‌شود جیمز وب در شب کریسمس به فضا پرتاب شود. ما اطلاعات بیشتری را در مورد تاریخ دقیق  پرتاب جدید را تا جمعه، ۱۷ دسامبرخواهیم گفت".

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ سخنگوی ناسا درباره اختلال این تلسکوپ گفت:" تلسکوپ جیمز وب روز شنبه ۱۱ دسامبر با دقت بالا در اختیار موشک فرانسوی آریان ۵ قرار گرفت. اما باز شدن ناگهانی و برنامه‌ریزی‌نشده یکی از بند‌هایی که تلسکوپ جیمز  را روی موشک آریان ۵ محکم می‌کرد، باعث ایجاد لرزش در سراسر این تلسکوپ شد. به همین علت پرتاب آن به تعویق افتاد. جیمز وب باید با وسیله پرتاب خود ارتباط برقرار می‌کرد تا در موعد مقرر به فضا پرتاب شود.

براساس گزارش‌ها قرار بود این تلسکوپ در اکتبر ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود، اما به دلیل  اختلالات پیش آمده پرتاب آن به اوایل سال ۲۰۱۹، می ۲۰۲۰، ۳۰ مارس ۲۰۲۱، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ ، نوامبر ۲۰۲۱ و در آخرین سری ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.  به گفته مقامات ناسا پرتاب تلسکوپ جیمز وب زودتر از ۲۴ دسامبر مصادف با سه دی انجام نمی‌پذیرد.

گفته شده،  جیمز وب جایگزینی برای تلسکوپ هابل است که برای رصد مناطق دورتر و همچنین مشاهده آفرینش منظومه شمسی در۱۳ میلیارد سال قبل  طراحی شده است. البته ناسا اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ از تلسکوپ هابل استفاده خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید