تلسکوپ فضایی که سیاره های فرا خورشیدی را کشف کرد

مدرس و کارشناس نجوم گفت: تلسکوپ کبلر با استفاده از رصد و تصویر برداری از سیاره‌ها توانسته سیاره‌های فرا خورشیدی را کشف کند،

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عرفان احمدی مدرس و کارشناس نجوم با اشاره به کشف سیارات فرا خورشیدی اظهار کرد: دور هر ستاره‌ای یک سری سیاره‌هایی هستند مانند زمین، عطارد، زهره، مریخ و مشتری که به دور خورشید درحال حرکت هستند.

او ادامه داد: اگر از دید ناظران در زمین، یک سیاره‌ای از مقابل یک ستاره عبور کند، آن ستاره دچار افت نور می‌شود، زیرا یک قسمت از نور سطح کوچک آن به افراد و ناظران روی زمین نمی‌رسد.

احمدی با اشاره به تلسکوپ کبلر افزود: تلسکوپ کبلر با استفاده از رصد و تصویر برداری از سیاره‌ها، سیاره‌های فرا خورشیدی را کشف می‌کند، زیرا ستاره‌ها را زیر نظر گرفته و خود تلسکوپ مدام از ستاره‌ها تصویر برداری و نور گیری می‌کند. در نورگیری و تصویر برداری‌های مختلفی که از ستاره‌ها انجام می‌دهد متوجه می‌شود که گاهی اوقات ستاره دچار افت نور می‌شود و درباره به حالت اول خودش برمی‌گردد.

او گفت: باتوجه به اینکه ممکن است یک ستاره چندین بار شدت‌های افت متفاوت از خود، نور بدهد.  به تعداد بار‌هایی که شدت نور مختلفی برای آن اتفاق می‌افتد، یعنی اینکه آن ستاره دارای چند سیاره فرا خورشیدی بوده که به دور آن ستاره در حال گردش است.

مدرس و کارشناس نجوم با اشاره به سیاره‌های فرا خورشیدی اظهار کرد: سیارات فرا خورشیدی سیاراتی هستند که به دور خورشید نمی‌چرخند و به دور یک ستاره‌ای بجز خورشید در حال حرکت هستد و هر سیاره‌ای که به دور ستاره در حرکت باشد سیاره فرا خورشیدی نامیده می‌شود.

او ادامه داد: زمانی که هر بار سیاره‌ای به دور ستاره‌ای در حال حرکت باشد از نور آن ستاره کاسته شده و تلسکوپ کپلر به صورت خودکار این تعداد دفعات چرخش را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که یک ستاره چند بار در طی دفعات افت نوری پیدا کرده است.

احمدی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در نجوم بیان کرد: هوش مصنوعی در نجوم و علم ستاره شناسی کاربرد‌های بسیار زیاد و علمی دارد که نمونه آن تلسکوپ کپلر است و پردازش‌های تصویری که تلسکوپ‌ها تهیه می‌کنند توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و در پیشرفت علم بسیار حائز اهمیت است.

 

دیدگاه تان را بنویسید