معرفی جک S5 و مقایسه با هایما S7 توربو+ مشخصات فنی و تصاویر

حداکثر سرعت خودروی جک اس 5 صدو هشتاد کیلومتر بر ساعت و هایما اس 7 توربو 170 کیلومتر بر ساعت است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مقایسه جک S5 و هایما S7 توربو یک رقابت جذاب و شانه‌به‌شانه در سگمنت کراس اوورهای چینی میان قیمت بازار ایران به شمار می‌رود و همواره حرف‌وحدیث پشت سر آن زیاد شنیده شده‌است. بنابراین ما در بخش مقایسه  خودرو  این 2 این حریف چینی را به میدان آورده و روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا مشخص کنیم کدام یک از آن‌ها بهتر از دیگری عمل می‌کند. 

معرفی جک S5 و هایما S7 توربو

که جک اس ۵ از سال 1394 مهمان بازار ما شد و در آن زمان به گیربکس دستی مجهز بود. در سال 1396 نیز این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک و برخی امکانات بیشتر در اختیار مشتریان قرار گرفت.

بررسی هایما S7 توربو و جک S5

هایما اس ۷ توربو نیز به‌عنوان نمونه فیس‌لیفت نسخه معمولی این خودرو، از سال ۹۶ در سبد محصولات ایکو حاضر شد و پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ را جایگزین نمونه تنفس طبیعی ۲ لیتری مدل پیشین کرد.

مقایسه طراحی جک S5 و هایما S7 توربو

در یک کلام می‌توان گفت که هایما اس ۷ توربو شباهت بیشتری به شاسی بلندهای فول سایز کلاسیک دارد و چهره نسبتا ساده آن می‌تواند سلایق گوناگون را با خود همسو سازد، اما در سمت دیگر جک S5 شباهت بیشتری به کراس اوورهای مدرن، به‌ویژه محصولات هیوندای دارد و انحناهای بیشتری در خطوط اصلی بدنه آن به چشم می‌خورد؛ بنابراین گرچه طراحی جک S5  بیشتر مناسب مشتریان امروزی به نظر می‌رسد، اما در عین حال هایما اس ۷ توربو نیز توانسته هواداران بسیاری را مجذوب ظاهر مردانه‌تر خود کند.

مقایسه طراحی جک S5 و هایما S7 توربو

در مورد طراحی داخلی هم باید گفت که فرم و کیفیت کابین محصول ایران خودرو نسبت به کراس اوور جک تا حدی دلنشین‌تر جلوه می‌کند و بینندگان از حضور در اتاق هایما اس ۷ توربو لذت بصری بیشتری می‌برند. البته فاصله بین محور چرخ‌های جک s5 کمی بیشتر از کراس اوور ایران خودرو است، بنابراین احتمالا میزان فضای پا و زانوها برای سرنشینان ردیف عقب جک اندکی وسیع‌تر از اس ۷ توربو خواهد بود.

همچنین هنگام جای دادن اسباب و وسایل درون صندوق عقب، کاربران جک اس 5 به فضای بیشتر تحت اختیار خود افتخار خواهند کرد؛ چراکه ۵۰۵ لیتر گنجایش برای آن‌ها فراهم شده و این در حالی است که صندوق عقب هایما S7 توربو تنها حدود ۴۰۰ لیتر فضا را به خود اختصاص داده است. بنابراین کابین هایما اس ۷ کمی زیباتر جلوه می‌کند ،اما اتاقک جک s5 کاربردی‌تر طراحی شده است.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی هایما S7 با جک S5

در ادامه مقایسه جک S5 و هایما S7 توربو به مباحث فنی و تجربه رانندگی می‌رسیم. قبل از اینکه پشت فرمان این خودروها بنشینیم، بهتر است نگاهی به زیر درپوش موتور آن‌ها بیندازیم. ابتدا به سمت محصول ایران‌ خودرو می‌رویم و با یک پیشرانه ۱۷۹۵ سی سی توربوشارژ با کد HM484Q-T مواجه می‌شویم که معادل ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را به‌وسیله گیربکس شش دنده اتوماتیک به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌کند. مصرف سوخت ۸.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه از جمله شاخص‌ترین آمار و ارقام فنی این خودرو به شمار می‌روند.

بررسی مشخصات فنی هایما S7 توربو و جک S5

در سمت دیگر جک S5 با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ خود می‌تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را توسط یک گیربکس ۶ دنده دو کلاچه به سمت محور جلو انتقال دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۱.۷ ثانیه است و نهایتا تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. همچنین میانگین مصرف سوخت جک اس ۵ به طور ترکیبی حدود ۷.۷ در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

با توجه به مشخصات ارائه‌شده متوجه شده‌اید که پشت فرمان هایما S7 توربو اتوماتیک چابکی بیشتری به شما دست خواهد داد و شتاب اولیه این خودرو نسبت به محصول کرمان موتور کمی بالاتر احساس خواهد شد. همچنین کیفیت سواری یا تعویض دنده‌ها نیز در هایما اس ۷ اندکی نرم‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند باعث لذت بیشتری در رانندگی با این خودرو شود. به‌ویژه که سواری اسپرت جک S5 احتمالا در جاده‌های ناهموار نارضایتی بیشتری را برای سرنشینان به وجود خواهد آورد.

موتور جک S5 قویتر است یا هایما S7 توربو؟

 اما از لحاظ پایداری و چسبندگی می‌شود گفت که وضعیت S5 تا حدی بهتر است و حرکات عرضی بدنه تقریبا به نحوی مطلوب‌تر از هایما اس ۷ مهار شده‌است تا خودرو بتواند مانورپذیری بهتری در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل نشان دهد. قدرت ترمزها نیز در هر دو خودرو مطلوب برآورد می‌شود و میزان اطمینان خاطر راننده از لحاظ قدرت بازدارندگی آن‌ها در سطوح مطلوبی قرار خواهد داشت.

مقایسه جک اس ۵ با هایما اس ۷ توربو از لحاظ امکانات رفاهی

آپشن ها و امکانات رفاهی هایما اس 7 توربو

در مورد مقایسه جک S5 با هایما S7 توربو از نظر امکانات رفاهی باید عرض کنیم که گرچه میزان تجهیزات و آپشن‌های رفاهی این دو کراس اوور میان‌قیمت چینی تقریبا در یک رده قرار می‌گیرد، اما اختلافاتی میان این دو وجود دارد که تا حدی کفه ترازو را به نفع محصول ایران خودرو سنگین‌تر می‌کند. 

در این بین امکاناتی همچون سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی راننده با تنظیمات 8 حالته برقی برای هایما و شش حالته برای جک، سیستم تهویه اتومات معمولی برای هایما و اتوماتیک دوگانه برای جک، استارت دکمه‌ای، مه‌شکن‌های جلو و عقب، اتولایت، دوربین عقب، نویگیشن، نمایشگر لمسی ۷ اینچی برای هایما و مانیتور برای جک، سنسور باران و فرمان برقی با روکش چرم، جزو اشتراکات آپشن‌های رفاهی این دو محصول به‌حساب می‌آیند.

آپشن ها و امکانات رفاهی جک اس 5

اما در این بین فقدان کروز کنترل و دیلایت برای دارندگان جک S5 سنگین و انتقادپذیر به نظر می‌رسد. این در حالی است که هایما اس ۷ هر دو این موارد به اضافه دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ و آینه وسط الکتروکرومیک را در لیست آپشن‌های خود جای داده است.

مقایسه ایمنی جک اس ۵ با هایما اس ۷ توربو

مقایسه ایمنی جک اس 5 با هایما اس 7 توربو

اگر درباره مقایسه جک S5 با هایما S7 توربو از نظر تست ایمنی تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که جک اس 5 در آزمون‌ C-NCAP پنج ستاره ایمنی به دست آورده است؛ بنابراین از نظر این دپارتمان چینی، اس 5 امنیت بالایی دارد. این در حالی است که هایما اس ۷ ظاهرا در این‌گونه آزمون‌ها حضور نیافته و بنابراین نمی‌توان اظهارنظر دقیقی درباره سطح امنیت آن به زبان آورد.

از لحاظ آپشن‌های ایمنی نیز لازم است بدانید که مواردی همچون ورود بدون کلید، سنسور فشار باد تایر، حسگر پارک عقب، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو به‌علاوه ایربگ‌های جانبی جلو (مجموعا ۴ عدد)، ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی و سیستم کنترل پایداری جزو تجهیزات ایمنی مشترک میان این دو خودرو دسته‌بندی می‌شوند، اما در این میان هایما S7 دارای سیستم کنترل کشش است و در عوض جک S5 نیز تجهیزات بیشتری همچون ترمز پارک برقی، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و سنسور پارک جلو را در لیست تجهیزات ایمنی خود جای داده است.

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

بازار دست دوم جک اس 5 چطور است؟

در انتهای گزارش باید بگوییم که هر دوی این کراس اوورها در بازار کشورمان از رونق خرید و فروش بالایی برخوردار هستند و مشتریانی پروپا‌قرص همواره منتظر خرید این محصولات به انتظار نشسته‌اند. البته در این بین شاید بازار جک S5 اندکی گرم‌تر از هایما s7 باشد.

اما به‌عنوان برنده اصلی این رقابت می‌توان گفت که هر دو خودرو جزو کراس اوورهای مناسب بازار ایران به شمار می‌روند و از خدمات پس از فروش نسبتا مطلوبی نیز برخوردار هستند. با این حساب اگر یک کراس‌اوور چابک‌تر با سواری نرم‌تر، کیفیت کابین بهتر و امکانات رفاهی بیشتر را مدنظر دارید، می‌توانید برای خرید هایما S7 توربو اقدام کنید اما اگر به ایمنی بالاتر، مصرف سوخت کمتر و طراحی ظاهری جذاب‌تر اهمیت می‌دهید، خرید جک S5 می‌تواند گزینه مورد نظر شما باشد.

نام خودرو

جک S5

هایما S7 توربو

پیشرانه

چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها

چهار سیلندر توربوشارژ آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

1997

1795

حداکثر قدرت

174 اسب بخار در 5200 دور

170 اسب بخار در 5750 دور

حداکثر گشتاور

265 نیوتن‌متر در 2000–4000 دور

230 نیوتن‌متر در 4300 – 4500 دور

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) مجهز به حالت اسپرت و با قابلیت تیپ‌ترونیک

اتوماتیک شش دنده AT6

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.7 لیتر در صد کیلومتر

8.34 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

11.7

10.5

نوع تجهیزات

جک S5 اتوماتیک

چری تیگو 5 تیپ IE

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی پیش‌کِشنده برای سرنشینان جلو، حسگر پارک جلو و عقب، قفل ایمنی کودک، ایزوفیکس

 سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS)، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار باز بودن درب‌ها، اخطار باز بودن کمربند، قفل کودک درب‌های عقب، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای عقب، ایزوفیکس

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد)

راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی هیدرولیک (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)

ترمزدیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)

 
 

دیدگاه تان را بنویسید