واکسن داخل بینی ویروس کرونا را در نطفه خفه می‌کند

تحقیقات دانشمندان دانشگاه لنکستر نشان می‌دهد واکسن داخل بینی ممکن است گسترش ویروس کرونا را در بدن در همان جایی که شروع می‌شود، مسدود کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات دانشمندان دانشگاه لنکستر برای ایجاد واکسن کووید-۱۹ که می‌تواند از طریق بینی تزریق شود، گام رو به جلو مهمی برداشته است.

آزمایش‌های پیش بالینی واکسن داخل بینی روی حیوانات نشان داد که این واکسن هم تاثیر بیماری و هم انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها که در مجله iScience منتشر شده است، دریچه‌ای را برای رسیدگی به نابرابری‌های بهداشت جهانی و واکسن باز می‌کند.

محققان همستر‌ها را با دو دوز واکسن ایمن سازی کردند و دریافتند بدن آن‌ها پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سارس-کوو-۲ از خود در برابر عفونت ریه، التهاب و ضایعات پاتولوژیک محافظت می‌کند.

نکته مهم این است که دو دوز واکسن داخل بینی به طور قابل توجهی حضور ویروس را در  بینی و ریه همستر کاهش می‌دهد؛ این نشان می‌دهد واکسن می‌تواند عفونت را در محل تلقیح کنترل کند. این باید هم از بیماری‌های بالینی و هم از انتقال ویروس جلوگیری کند تا شیوع همه گیری کووید-۱۹ متوقف شود.

دکتر محمد منیر، ویروس شناس این مطالعه را در کنار تیمی از دانشمندان دانشگاه لنکستر، با همکاری محققان موسسه تحقیقات پزشکی تگزاس آمریکا رهبری کرد.

دکتر منیر گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد القای پاسخ ایمنی محلی در محل ورود سارس-کوو-۲ نه تنها می‌تواند بیماری‌های بالینی را محدود کند، بلکه و شاید مهمتر از همه انتقال ویروس از افراد آلوده را نیز محدود می‌کند.

در حالی که واکسن‌های تزریقی میزان قابل توجهی در بستری شدن و مرگ در بیمارستان ارائه می‌دهند، در حال حاضر هیچ واکسن داخلی بینی علیه کووید-۱۹ ثبت نشده است.

دکتر منیر گفت: پس از تزریق واکسن در بینی همستر‌ها و سپس عفونت آن‌ها با سارس-کوو-۲، تقریبا هیچ تکثیر ویروسی در ریه‌ها و شستشوی بینی این حیوانات یافت نشد. در مقابل حیواناتی که NDV طبیعی دریافت کردند، تکثیر ویروس سارس-کوو-۲ را در ریه‌ها و بینی آن‌ها به راحتی تشخیص داد. 

این واکسن بر اساس یک ویروس معمولی طیور به نام ویروس بیماری نیوکاسل (NDV) ساخته شده است که می‌تواند در انسان تکثیر شود، اما بی ضرر نیست. دانشمندان NDV را برای تولید پروتئین‌های افزایش یافته ویروس سارس-کوو-۲ که باعث کووید-۱۹ می‌شود، مهندسی کردند که باعث فریب بدن می‌شود تا در برابر سارس-کوو-۲ واکنش ایمنی ایجاد کند.

واکسن آنتی بادی‌های خنثی کننده را در حیوانات در برابر چندین نوع جدید سارس-کوو-۲ ایجاد کرده و احتمال محافظت گسترده در افراد واکسینه شده را افزایش داد.

پروفسور جو رایکرفت مالون، رئیس دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه لنکستر، گفت: این گام بعدی هیجان انگیز در توسعه واکسن کووید-۱۹ است که می‌تواند دسترسی واکسن را برای افراد در خانه و سراسر جهان افزایش دهد.

پروفسور  لوئیس مارتینز-سوبریدو، موسسه تحقیقات زیست پزشکی تگزاس گفت: مدل حیوانات همستری که در تگزاس بیومد برای مطالعات سارس-کوو-۲ توسعه داده شد، راهی قوی برای آزمایش این واکسن داخل بینی بود که نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد. مطالعه ما نشان داد که این واکسن داخل بینی ایمن و موثر بود و همستر‌ها را در برابر سارس-کوو-۲ محافظت می‌کرد.

دکتر لوسی جکسون-جونز، مدرس دانشگاه لنکستر، نیز می‌گوید: ما از مقیاس پذیری این واکسن بینی هیجان زده‌ایم و امیدواریم به کاهش نابرابری واکسن کمک کرده و دسترسی مساوی به واکسن در سطح جهان را ممکن سازد. تزریق در بینی نیز جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.

دکتر جان وورتینگتون از دانشگاه لنکستر می‌گوید: همه ما از پتانسیل مداوم برای ظهور انواع مختلف آگاه هستیم که ممکن است تمام کار‌های شگفت انگیزی را که NHS در تولید واکسن‌های فعلی انجام داده است، لغو کند. نتایج اولیه نشان می‌دهد کاهش انتقال همراه با سهولت شناخته شده است. تولید، ذخیره سازی دما و تحویل این واکسن به بیمار ممکن است در مبارزه با همه گیری در مقیاس جهانی مورد نیاز تفاوت واقعی ایجاد کند.

اسپری بینی واکسن چندین مزیت نسبت به روش‌های متداول از جمله تجویز غیر تهاجمی، ایجاد ایمنی محلی و همچنین جایگزینی برای افرادی دارد که از سوزن می‌ترسند یا با سایر شرایط پزشکی ارائه می‌دهد.

در حال حاضر یک واکسن آنفلوآنزای داخل بینی برای استفاده انسان ثبت شده است بنابراین تجویز واکسن به این روش قبلا موثر بوده است؛ این واکسن همچنین می‌تواند جایگزینی ارزان قیمت برای کشور‌های در حال توسعه ارائه دهد، زیرا می‌توان با استفاده از زیرساخت‌های جهانی موجود که در حال حاضر برای واکسن‌های ویروس آنفلوآنزا استفاده می‌شود، مقیاس بندی کرده و مقرون به صرفه‌ترین منبع واکسن را در سراسر جهان ارائه داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید