بررسی مشخصات فنی شاهین سایپا + قیمت

سایپا سال 97 از یک محصول جدید بومی مبتنی بر پلتفرم سایپا ۱۰۰ یا sp۱۰۰ رونمایی کرد و نام رهام را برای آن برگزید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شرکت سایپا به توصیه برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست و در راستای حفاظت از گونه ارزشمند شاهین ایرانی، نام سدان جدید خود را در اسفند ماه ۹۸ از رهام به شاهین تغییر داد. نهایتا نیز از سال ۱۴۰۰ به‌تدریج سری اول سایپا شاهین به دست مشتریان رسید و بالاخره بعد از مدت نسبتا طولانی، چرخ‌های این سدان ایرانی با آسفالت جاده‌های کشورمان تماس پیدا کرد.

 بررسی مشخصات ظاهری شاهین سایپا

2

سایپا شاهین در حال حاضر یکی از زیباترین محصولات تولید داخل است که انصافا برخلاف رویه جاری خودروسازان داخلی در زمینه تولید محصولات ملی، از ظاهری زیبنده و متناسب با سلیقه مشتریان امروزی در بخش تولیدات اقتصادی برخوردار است. نمای چهره این خودرو به دلیل طرح دلنشین چراغ‌ها و جلوپنجره به‌علاوه فرم متناسب سپر، صحنه‎ای نسبتا دلچسب را مقابل چشمان بیننده پدید خواهد آورد. در بخش جانبی نیز از حجم‌پردازی‌های منطقی به منظور ارائه ظاهری نسبتا خوش‌تراش و ورزیده به همراه انحناهای ملایم بهره گرفته شده تا فرم کلی بدنه تطابق بیشتری با خودروهای مدرن‌تر داشته باشد.

3

 

 البته به طور کلی می‌توان شباهت‌هایی میان سایپا شاهین با محصول چینی ولکس سی۳۰ پیدا کرد؛ حتی برخی اخبار غیررسمی منتشرشده در فضای مجازی، بیان داشته‌اند که پلتفرم این دو خودرو در اصل متعلق به یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس است و درنتیجه شاید شباهت میان محصول سایپا و ولکس c30 چندان هم اتفاقی نبوده باشد. اما با این حال شرکت سایپا هیچ وقت این مطلب را تایید نکرده و بر بومی بودن این خودرو تاکید داشته است.

4

در نمای عقب تقریبا همه چیز متعادل به نظر می‌رسد، به‌جز بخشی از چراغ‌ها که به‌یک‌باره در آنها از خطوط صاف با زوایای شکسته استفاده شده و نوعی عدم تطابق با سایر المان‌ها را پدید آورده است که بهتر بود در اینجا نیز از خطوط ملایم‌تر استفاده می‌شد. درمجموع باید گفت که انتقاد چندانی به نمای ظاهری سایپا شاهین وارد نیست و این خودرو به ویژه در قیاس با محصولات هم‎قیمت داخلی، از لحاظ طراحی ظاهری می‌تواند در صدر جدول قرار بگیرد.

بررسی طراحی داخلی سایپا شاهین

وقتی به درون کابین شاهین سایپا برای نخستین بار قدم می‌گذارید، در همان ابتدای کار متوجه خواهید شد که طراحان این ناحیه جسارت همکاران خود در بخش طراحی بیرونی را نداشته‌ و صرفا سعی کرده‌اند کابینی اقتصادی، ارزان‌قیمت و متعادل را طراحی کنند تا هم هزینه‌های تولید پایین بیاید و هم انتقادات به حداقل برسد. طراحی داشبورد به ویژه بخش میانی آن به صورت نسبتا ساده صورت پذیرفته و حضور سیستم مالتی مدیا موجب اندکی مدرن‌تر به نظر رسیدن نمای داخلی شاهین شده است.

5

غربیلک فرمان به حالت سه‌شاخه دو رنگ مشکی - نقره‌ای طراحی شده و نسبتا خوش‌دست به نظر می‌رسد. حالت سیلندری صفحه آمپر نیز در تلاش است تا جلوه‌های اسپرت و نسبتا مهیجی را مقابل چشمان راننده به نمایش بگذارد.

جنس متریال داشبورد و رودری‌ها خیلی دل‌چسب نیست و می‌توان گفت که تنها کمی نسبت به تیبا و ساینا مرغوب‌تر است. نکته مثبت کابین شاهین سایپا نسبت به رقبای داخلی، فضای نسبتا وسیع سرنشینان ردیف عقب آن است که محدودیت چندانی را از لحاظ فضای پا و سر برای افراد حاضر در ردیف دوم ایجاد نمی‌کند. همچنین صندوق عقب این خودرو درمجموع گنجایشی معادل ۴۲۰ لیتر را برای لوازم و وسایل کاربران خود کنار گذاشته است که از این نظر می‌توان آن را بین مدل‌های نسبتا جادار دسته‌بندی کرد.

6

مشخصات فنی سایپا شاهین

بخش فنی شاهین سایپا یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل این خودرو است که حواشی زیادی را برای آن ایجاد کرده و انتقادات جسته گریخته‌ای را در باب پیشرانه این ماشین رقم زده است؛ چراکه ابتدا قرار بود موتور برلیانس h330 روی ماشین شاهین نصب شود اما به دلیل مشکلات به وجود آمده و لغو همکاری میان سایپا و برلیانس، این مهم محقق نشد و به همین دلیل مهندسان مگاموتور دست به کار شدند و پیشرانه M15 تیبا را به سامانه پرخوران توربوشارژ جهت نصب روی شاهین، مجهز کردند.

البته نتیجه کار روی کاغذ چندان هم بد نیست؛ زیرا از دل یک پیشرانه ۸ سوپاپ به حجم ۱.۵ لیتر توانی معادل 108 اسب بخار و گشتاور مطلوب ۱۶۵ نیوتن متر بیرون کشیده شده است. اما به هر حال موتور تیبا یک پیشرانه قدیمی هشت سوپاپ است که از لحاظ راندمان نمی‌تواند جایگزین نمونه‌های جدیدتر ۱۶ سوپاپ شود.

 البته گفته شده که شرکت سایپا در آینده پیشرانه‌های جدیدتری از نوع ۱۶ سوپاپ را نیز برای شاهین ارائه خواهد داد که متاسفانه هنوز زمان دقیق آن برای ما مشخص نیست. وظیفه انتقال قدرت به سمت چرخ‌های جلو شاهین توسط گیربکس پنج سرعته دستی به انجام خواهد رسید و حداکثر سرعت این خودرو ملی حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

همچنین گرچه شرکت سازنده اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا 100 شاهین منتشر نکرده است اما برخی تست‌های غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه‎ای این خودرو می‌دهند که نمره قابل قبولی به نظر نمی‌رسد. میانگین مصرف سوخت سایپا شاهین نیز به طور رسمی اعلام نشده اما این رقم احتمالا چیزی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد بود.

مشخصات فنی شاهین سایپا

موتور:  چهار سیلندر /  توربوشارژ/ هشت سوپاپ 1.5 لیتری

گیربکس:  پنج سرعته دستی

توان خروجی:  108 اسب بخار / 165 نیوتن متر

شتاب 0-100 : حدود 15 تا 16 ثانیه

سرعت نهایی : 190 کیلومتر برساعت

مصرف سوخت : حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر

وزن:  1260 کیلوگرم

ابعاد (میلی متر) :  4460 طول، 1768 عرض، 1501 ارتفاع، 2650 فاصله محوری

امکانات شاهین سایپا

7

گفته شده که شرکت سایپا قرار است این خودرو را در قالب دو تیپ لو آپشن S و یا فول آپشن G در اختیار مشتریان قرار دهد که البته هنوز این نوع تیپ‌بندی برای شاهین مشاهده نشده و حتی معلوم نیست نمونه‌های تحویل داده شده به مشتریان نیز  رسما به کدام تیپ تعلق دارند. با وجود این انتظار داریم که شرکت سایپا بیشتر روی عرضه مدل فول آپشن تمرکز داشته باشد. به هر صورت ما به امکانات موجود در هر دو تیپ اشاره می‌کنیم:

امکانات شاهین سایپا  تیپ  S :  فرمان هیدرولیک، ترمزهای ضد قفل ABS ، توزیع نیروی ترمز EBD ، ترمز کمکی، ترمزهای دیسکی برای تمام چرخ‌ها، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، نشانگر تعویض دنده، دو عدد کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، سنسور پارک عقب، سنسور نور، دیلایت، چراغ مشایعت تا درب منزل، ایزوفیکس، تهویه دستی، روکش صندلی پارچه‌ای.

اما شاهین  تیپ  G  امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد که از جمله می‌توان به نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم رهیاب ماههواره‌ای، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکش صندلی‌های چرمی، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی و رینگ‌های آلومینیومی اشاره کرد.

تجربه رانندگی با سایپا شاهین

  صندلی‌های شاهین گرچه چندان آزاردهنده نیستند اما احتمالا برخی افراد آنها را کمی سفت بدانند و یا از فرم ارگونومیک آن‌ها خیلی رضایت نداشته باشند که البته بسته به سطح توقع شما از چنین خودرویی، این مسئله می‌تواند متفاوت باشد.

راننده تسلط نسبتا مناسبی به بخش جلو خودرو و همچنین قسمت‌های کناری سایپا شاهین دارد. پس از آن که موتور خودرو روشن شد، در ابتدا صدای زیادی وارد کابین نخواهد شد اما در دورهای بالاتر به دلیل وارد مدار شدن توربوشارژ، صدای غرش موتور بیش‌ازپیش درون کابین احساس می‌شود.

از لحاظ چابکی نیز همان‌طور که اشاره کردیم، این خودرو خیلی خارق‌العاده عمل نمی‌کند و در سطح محصولات نه‌چندان چابک بازار ظاهر شده است؛ بنابراین نباید از آن انتظار عملکرد پرشتاب و سریع به ویژه در حالت شتاب ثانویه را داشته باشید. البته با فرآیند ریمپ می‌توان تا حدی بر مشکلات ناشی از عدم چابکی خودرو فایق آمد و شتاب بهتری برای سایپا شاهین رقم زد ولی این مورد به دلیل امکان بروز مشکلات فنی و یا از گارانتی خارج شدن پیشرانه، چندان توصیه نمی‌شود.

سیستم تعلیق تا حد امکان می‌تواند ضربات ناشی از ناهمواری‌های روی جاده را درون خود جذب کند اما با این حال نمی‌توان گفت که شاهین سواری تماما نرمی را ارایه می‌دهد؛ بلکه می‌توان کیفیت سواری آن را نه خیلی خشک و نه خیلی نرم برآورد کرد. قدرت ترمزها نیز به دلیل بهره‌مندی از انواع دیسکی در تمام چرخ‌ها تقریبا متعادل برآورد می‌شود و مشکل خاصی از این بابت برای شاهین سایپا وجود ندارد. در این بین فقدان سیستم کنترل کشش و پایداری تاحدودی احساس می‌شود؛ چراکه به دلیل فاصله محوری نسبتا بزرگ بهتر بود از این نوع سامانه جهت حفظ بیشتر چسبندگی و پایداری خودرو به ویژه در مسیرهای لغزنده استفاده شود تا شاهین حین دور زدن مانورپذیری مطمئن‌تری ارایه دهد.

8

قیمت و رقبای سایپا شاهین

قیمت سایپا شاهین در زمان نگارش این مقاله معادل حدود 350 میلیون تومان سایپا اعلام شده که البته در بازار برخی فروشندگان مبالغ بالاتری را برای این خودرو طلب می‌کنند.

همچنین مهمترین رقبای شاهین در ایران محصولاتی همچون ایران خودرو تارا، دنا پلاس توربو، پژو پارس اتوماتیک، برلیانس h330 ، رنو تندر پلاس و... هستند که باید منتظر ماند و دید محصول جدید سایپا در نهایت چه عملکردی برابر رقبای خود به نمایش خواهد گذاشت و چه جایگاهی را در بازار ایران برای خود تثبیت خواهد کرد. به نظر ما در صورت بهره‌مندی از یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ قدرتمندتر و همچنین فاقد سیستم توربو، احتمالا محصول سایپا بتواند محبوبیت بیشتری در بازار ایران برای خود ایجاد کند.

دیدگاه تان را بنویسید