ایمیل مارکتینگ و تکنیک‌های بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از به‌صرفه‌ترین و موثرترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. این شیوه نیز مانند بسیاری دیگر از روش‌های بازاریابی، مزایا و معایب منحصربفرد خود را داراست. برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ اثربخش و بهینه لازم است تمام این ویژگی‌ها را در نظر بگیریم و با توجه به آن‌ها پیام مناسب را در زمان درست و متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای کاربر برای او بفرستیم.

لینک کوتاه کپی شد

ایمیل یکی از ابزار‌های شناخته‌شده ارتباطی و ایمیل مارکتینگ یکی از پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. ایمیل مارکتینگ به دلیل ارتباط مستقیم و سریع با کاربر، امکان شخصی‌سازی و مقرون به‌صرفه بودن در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه، مزایا، معایب و تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ را مرور کنیم. اما پیش از هر چیز باید ببینیم ایمیل مارکتینگ چیست؟

این محتوا برگرفته از مقاله "ایمیل مارکتینگ چیست" سایت نجوا است و می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید. نجوا به عنوان پلتفرمی برای بهبود کمپین های ایمیل مارکتینگ ایجاد شده است و با این سرویس ایمیل مارکتینگ می‌توانید نتایج حاصل از ایمیل مارکتینگ خود را به راحتی تجزیه و تحلیل کنید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ به معنای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان از طریق ابزار ایمیل است. اما استفاده از ایمیل مارکتینگ به این معنا نیست که بدون هدف مشخص برای کاربران به صورت انبوه ایمیل تبلیغاتی ارسال کنیم.

از ایمیل مارکتینگ می‌توانید برای اطلاع‌رسانی، ارسال محتوای کاربردی، حفظ کاربران و بازگرداندن مشتریان قبلی کمک بگیرید. گاهی نیاز دارید کاربران خود را از اخبار، به‌روزرسانی‌ها و ... باخبر کنید و گاهی لازم است برای مشتری پیام خوشامدگویی بفرستید. ممکن است بخواهید برندتان را بهتر معرفی کنید یا مشتری را به خرید دوباره تشویق کنید.

به هر حال بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های چندبعدی و چندکاره است که اگر تکنیک‌های آن را به خوبی رعایت کنید، اثربخشی زیادی برای شما خواهد داشت.

ایمیل مارکتینگ1

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

شاید تمایل داشته باشید کمی درباره تاریخچه بازاریابی ایمیلی بدانید و ببینید این روش از چه زمانی به صورت جدی شروع به کار کرده است. پیشینه ایمیل مارکتینگ به بیش از 40 سال قبل برمی‌گردد که گری توئرک که در سازمان تجهیزات دیجیتال کار می‌کرد، برای 400 مشتری این سازمان 400 ایمیل ارسال کرد. همین 400 ایمیل کار خودش را کرد و 13 میلیون دلار فروش را رقم زد.

در دهه ۹۰ استفاده کاری و شخصی از ایمیل بین مردم رواج پیدا کرد و سرویس‌های جدیدتر شروع به کار کردند. رشد این شیوه ارتباطی باعث اقبال بیشتر بازاریابان و مدیران به ایمیل مارکتینگ شد اما از سوی دیگر افزایش میزان ارسال هرزنامه و اسپم را به دنبال داشت.

کم‌کم با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر در راستای کاهش هرزنامه‌ها و اسپم‌ها و اضافه شدن امکانات بیشتر به سرویس ایمیل، استفاده از بازاریابی ایمیلی نیز بهینه‌تر و موثرتر گشت.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  1. پیاده‌سازی آسان

با این‌که ایمیل مارکتینگ تکنیک‌ها و اصول حرفه‌ای متناسب با خودش را دارد، شما می‌توانید با کمترین دانش فنی کمپین‌های ایمیلی خود را پیاده‌سازی کنید. با استفاده از ابزارهای بازاریابی ایمیلی می‌توانید از قالب‌های آماده و Drag & Drop برای طراحی ایمیل‌های حرفه‌ای کمک بگیرید.

  1. اثربخشی زیاد و لحظه‌ای

ایمیل مارکتینگ علاوه‌بر اثربخشی بالا، به شما این امکان را می‌دهد که نتایج بازاریابی خود را با فاصله زمانی اندک ببینید.

  1. مقرون به‌صرفه بودن

بازاریابی ایمیلی به نسبت بسیاری دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، هزینه پایینی دارد. به‌علاوه زمان و منابع صرف‌شده برای آن نیز اندک و به‌صرفه است.

  1. ارتباط سفارشی و شخص‌سازی شده

ارسال پیام‌های همگانی و کلی این روزها ممکن است مورد استقبال مخاطبان واقع نشود. در مقابل، زمانی که محتوا و ارسال پیام سفارشی و شخصی‌سازی شده باشد می‌تواند تعامل و درگیری مخاطب را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

  1. نرخ بازگشت سرمایه خوب

یک ویژگی مهم ایمیل مارکتینگ، نرخ بالای بازگشت هزینه تبلیغات است. به‌علاوه نرخ کلیک بالا در این روش نیز می‌تواند نرخ تبدیل و بازگشت کاربران را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

ایمیل مارکتینگ2

معایب ایمیل مارکتینگ

با تمام مزایای ارزشمندی که از ایمیل مارکتینگ گفتیم، اما این روش هم بدون عیب نیست و معایبی دارد که باید حواستان باشد تا حد امکان آنها را برطرف کنید. این معایب شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  اسپم شدن پیام‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در بازاریابی ایمیلی این است که پیام‌های ارسالی شما اسپم تشخیص داده شود و به پوشه spam برود و کاربران نتوانند پیام شما را ببینند. اما گاهی این مشکل به دلیل اشتباه شما در تشخیص مخاطبان هدف رخ می‌دهد و برای افرادی پیام می‌فرستید که جزو بخش‌بندی یا مشترکان شما نیستند. ضمن اینکه باید حواستان به ارسال انبوه ایمیل‌ها باشد؛ چراکه ارائه دهندگان سرویس‌های ایمیل نظیر Gmail، حسابی روی این موضوع حساس هستند.

  1. ارسال نشدن ایمیل‌ها

گاهی به دلایل مختلف مانند استفاده از کلمات خاص ممکن است هیچ‌گاه ایمیل شما به دست مخاطبان هدف نرسد. به همین دلیل سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مدعی ارائه گزارش تحویل (Delivery) هستند تا مزیت رقابتی خود را نشان دهند.

۳. مشکل در طراحی پیام

محتوای ایمیل شما از عنوان گرفته تا کال تو اکشن نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد. با اینکه استفاده از قالب‌های آماده خوب است، ولی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید و اگر طراحی خوبی نداشته باشید، محتوای شما در دستگاه‌های مختلف به‌ویژه گوشی‌های موبایل به درستی نشان داده نمی‌شود.

نکات مهم در پیاده‌سازی ایمیل مارکتینگ

در پیاده‌سازی ایمیل مارکتینگ لازم است چند نکته را همواره در نظر داشته باشیم تا هم به نتیجه بهتر و موثرتری دست پیدا کنیم و هم حقوق کاربران و مخاطبین را رعایت کرده باشیم:

۱. قرار دادن گزینه لغو اشتراک در پایان ایمیل‌ها

۲. طراحی ساده، جذاب و مختصر متن ایمیل

۳. طراحی ساده و کاربردی فرم‌ عضویت به طوری که اشتراک کاربر نیازی به وارد کردن اطلاعات اضافی نداشته باشد.

۴. عنوان جذاب و ترغیب‌کننده برای ایمیل‌ها

۵. ارسال نکردن اسپم و ایمیل‌های انبوه بدون هدف

۶. ارسال سفارشی و شخصی‌سازی‌شده

۷. قرار دادن هویت تجاری برند در ساختار ایمیل (لوگو، آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی و ... .)

 

جمع‌بندی

ایمیل مارکتینگ یکی از به‌صرفه‌ترین و موثرترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. این شیوه نیز مانند بسیاری دیگر از روش‌های بازاریابی، مزایا و معایب منحصربفرد خود را داراست. برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ اثربخش و بهینه لازم است تمام این ویژگی‌ها را در نظر بگیریم و با توجه به آن‌ها پیام مناسب را در زمان درست و متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای کاربر برای او بفرستیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید